2019. február 28., csütörtök

Zöld könyv - Green Book


2017-ben A víz érintése, azelőtt a Holdfény, 2015-ben a Spotlight… és így tovább. Az azért szinte minden évben elmondható - Oscar-os viszonylatban ugye -, hogy mindig akad(hatot)t volna érdemesebb alkotás a „legjobb film” Oscarjára annál, akihez végül vándorolt a díj.  


Ezen relációban nyilvánvalóan nem a Zöld könyv a tavalyi év legjobb mozija, s kifejezetten túlzónak hat a legnemesebb elismerés az Amerikai Filmakadémia részéről. Viszont, ha azt vesszük alapul, hogy az elmúlt évek nyertesei közül mely filmek a legtetszetősebbek, urambocsá a legnézőbarátabbak - abszolút pozitív értelemben véve -, akkor a Zöld könyv mindenképp jó választásnak bizonyult idén a legjobb film díjára.


Peter Farrelly mozija ugyanis egy rendkívül szerethető, mélyérzésű road movie, ami úgy képes elérni a szívünkig, hogy közben semmi újat nem mond. Sem központi témájában – rasszizmus, elfogadás, kívülállás, integráció stb. -, sem narratívájában, sem semmilyen aspektusból vizsgálva.
Ugyanakkor marhára jóleső nézni Farrelly ’90-es éveket idéző képkockáit, klasszikus dramaturgiáját, szépen, megfontoltan építkező történetét. Noha meglehetősen kiszámítható a cselekmény, a szenzációs Viggo Mortensen és az akkurátus Mahershala Ali tökéletes párosa gondoskodnak arról, hogy egykönnyen ne tudjuk kitörölni az emlékezetünkből a filmet.


Mortensen parádés a nyíltszívű, iskolázatlan, faragatlan olasz, Tony „Lip” Vellalonga szerepében. Hiába Ali kapta az Oscart, Viggo ellopja előle a showt. No persze hálásabb is a szerep, de Mortensen jellegzetes digó akcentusát, gesztusait és prímán megírt monológjait, bemondásait nehéz lesz feledni.


A Zöld könyvet a két színész pazar játéka teszi naggyá. S azon túl, hogy Farrelly-ék végül is közhelyes konzekvenciákkal szolgálnak, képesek elegánsan, stílusosan tálalni a frázisokat, és – jóllehet a történet végére picit szentimentálissá válik a film -, mégsem érezzük gejlnek a látottakat.


És hogy a Zöld könyv a Mrs. Daisy sofőrjének inverze lenne? Meglehet. Bár a hangulat és a ritmus merőben más. Nem beszélve arról, hogy Peter Farrelly – aki egyébiránt a Dumb és Dumber egyik társrendezője és szellemi atyja – a vígjátékos múltjából hozott egy jó csomó vicces jelenetet. Így lehet, hogy a komoly mondanivaló és tartalom közepette gyakorta nyílik mosolyra a szánk, és még hangos hahotázásra is ragadtat(hat)juk magunkat. Főként a bullshit artist, Tony Lip-nek hála.


Kellemes néznivaló, nagybetűs amerikai mozi a Zöld könyv. Annak minden erényével! És hogy mi a helyzet a negatívumokkal? A „Doki” szerint is bölcsebb - és az esetek többségében célravezetőbb - a hallgatás…

80%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése