2019. július 24., szerda

Dogman: Kutyák királya - Dogman


Az év – számunkra – eddigi legtetszetősebb európai filmjét a kultikus Gomorra nagyszerű rendezője, Matteo Garrone szállítja!
A Dogman lebilincselő bűnfilm, de emellett egy csomó egyéb erénye is van. Csak győzze az ember befogadni, dekódolni és lefejteni a történetben rejlő rejtett üzeneteket és tartalmakat.


Garrone az ilyen-olyan filmes zsánerekbe tett kirándulásai után ismét a karakterekre összpontosít - ez áll neki a legjobban! S amellett, hogy a Dogman kőkemény, véres, ellentmondást nem tűrő mozi, kellőképpen „olaszos”, lírai és icipicit groteszk is!


A fiktív tengerpart melletti kisváros épp olyan koszlott és sivár, mint amilyen kontextust Garrone a Gomorrában ábrázolt. A helyszín valós, Villaggio Coppola, a Nápolytól északra fekvő híres-hírhedt szellemváros, amelyet a Camorra bűnszövetkezet kezdett el építtetni még a ’60-as években, hogy aztán jövedelmező üdülőparadicsommá varázsolja a helyet. A nagy botrányt kavart építkezést végül elkaszálta a kormány (hiányoztak az engedélyek, egy rahedli illegális ügyletre derült fény stb. stb.), így egy évtizeddel később félkész épületek és egy sivár-kopár lakótelep-komplexum maradt hátra a területen.


Nos, ennél megfelelőbb „díszletet” aligha találhatott volna Garrone a filmhez. Melynek főszereplője, a csetlő-botló Marcello ebben a leharcolt közegben igyekszik talpon maradni és félig-meddig tisztességesen megélni a „Dogman” névre hallgató kutyakozmetikájából. Csak hogy az alvilági figurák által irányított tengerparti kisvárosban a bűn az úr, s ahhoz, hogy az ember túléljen, muszáj asszimilálódnia, és beletörődően elfogadnia a rászabott pozíciót a táplálékláncban. Így lesz Marcelloból kutya-hostel tulajdonos és mellékállásban kokaindíler. A szerrel való kereskedelem pedig igen csak megnehezíti az egyébként jólelkű Marcello életét. Az erőszakos helyi vagány, Simoncino hűbéresévé – a történet allegóriájában: láncra vert kutyájává - válik, aki egyre húzósabb és húzósabb ügyletekbe rántja bele a galamblelkű kisembert.


Garrone tulajdonképpen az „erősebb kutya baszik” analógiájára húzza fel a sztorit. Hogy nincs igazság, pláne nincs korrekt igazságszolgáltatás, mert az elsöprő fizikai fölénnyel szemben a gyenge mindig alul marad. A tézis természetesen helytálló, s épp ezért igen lehangoló. Fáj szembesülni Marcello erőfeszítéseinek hiábavalóságával. És persze, ahogy robog előre a sztori már sejteni lehet, hogy a főhős a tragikus végkifejlet felé halad.


S ugyan bekövetkezik az, amire titkon vártunk: Marcello behúzza a váratlant, azt, amire tőle senki nem számít. Mégsem arat diadalt! A bosszú, mint olyan értelmét veszti. Tette hasztalanná válik. Mindezt Garrone rendkívül érzékletesen ábrázolja, a finálé emlékezetes és letaglózó – pedig a klasszikus értelemben vett katarzis írmagját is száműzte belőle a rendező.


Marcello Fonte elképesztő a főszerepben, nem ok nélkül díjazták Cannes-ban az alakítását. Egyrészt kitűnő karakter, nagyon „olasz”, másrészt hibátlanul hozza a tragikomikus Benigni-s figurát, ami kifejezetten érdekessé teszi az alapvetően zord történetet.
Ettől függetlenül, s az egy-egy vicces, humoros szcénát leszámítva Garrone kétségbeejtően sötét képet fest a világunkról, a társadalomról és annak rendkívül primitív, hierarchikus berendezkedéséről.
A direktor szerint ősemberek vagyunk a betondzsungelben, akiket csak és kizárólag az ösztöneik vezérlik. És fáj beismerni, fáj szembesülni vele, de Garrone-nak bizony igaza van!

85%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése