Nem mondanánk, hogy Antal Nimród filmje egy picit sem
játszik rá az Ambrus Attila –
imázsra; vagyis a nagy magyar kollektív tudatra: hogy a Viszkis tulajdonképpen egyfajta intézménnyé, fogalommá vált az évek
során. Ő a rendszerváltás utáni éra Rúzsa
Sándora, a magyar Robin Hood.
Akinek – a Gyorskocsi utcából történő
kalandos, hihetetlen, már akkor filmvászonra kívánkozó szökése után – egy
emberként szurkolt az ország! "Csak el ne kapják!"
Ambrus – bármily furcsán hangzik - a nép bűnözője! Az a csávó, aki keményen beint a rendszernek, s aki iránt – épp a pofátlan csibészsége és lázadó szellemisége miatt – nem esik nehezünkre rokonszenvet táplálni.
Ambrus – bármily furcsán hangzik - a nép bűnözője! Az a csávó, aki keményen beint a rendszernek, s aki iránt – épp a pofátlan csibészsége és lázadó szellemisége miatt – nem esik nehezünkre rokonszenvet táplálni.
Antal Nimród azonban nem feledkezik meg az ellentétes nézőpont(ok)ról
sem. Nem idealizálja, nem emeli piedesztálra a Viszkist, nem csinál nemzeti hőst belőle. Pedig igen aprólékosan és
szemléletesen építgeti a múltbéli események bemutatásával Ambrus motivációját. Valahogy elhisszük, hogy ennek az ágról
szakadt székely srácnak akkor, abban a furcsa, átmeneti időszakban valóban nem
volt más választása.
A film azonban mindvégig objektív
marad és nem is igazán az érzelmeinkre kíván hatni. Tudniillik A Viszkis egy perfekt, remekül
kigondolt, ügyes koncepciójú zsáner mozi, amelyben az akción és a feszültségen
van elsődlegesen a hangsúly! Antal Nimród
Hollywoodban valóban megtanulta a filmkészítés
minden csínját-bínját, s noha odakint jobbára iparos bérmunkái voltak, szerencsére
nem feledkezett meg ennek az egész mutatványnak a velejéről: az emócióról és annak közvetítéséről.
A Viszkisben ugyanis van szív és lélek, meg magyar virtus dögivel, még
akkor is, ha talán ez a mozi a modern magyar filmtörténet eddigi legkevésbé „magyar”
– vagy ”magyaros” - filmalkotása.
A megvalósításban és a tálalásban
egy pillanatig sem érezni a „magyar film” sutaságait. Kiváló a koreográfia,
tökéletes a ritmus, tárgyilagos a történetmesélés, nincsen semmi
elbagatellizálva, többféle nézőpontot és perspektívát kapunk.
Mi dönthetünk, hogy milyen
embernek látjuk Attilát! Csak az
egója vezérelte és csupán figyelmet akart, vagy a múltja befolyásolta, a
származása, s az elkeseredettség, a mellőzöttség terelte a bűn útjára?
Nimród egy-egy szereplőt tesz meg a különféle aspektusok hangadójává. A Schneider Zoltán által
parádésan életre keltett, feszt verejtékben fürdő, feszt dohányzó zsaru pl. a Viszkis után loholó kékek – vagyis az
ellendrukkerek - archetípusa. A hócipője tele van a sztárolt bankrablóval, s mindent
megtesz azért, hogy az általa csupán egomán, pökhendi bűnözőnek tartott Ambrus megkapja jól megérdemelt büntetését
– s ha egy mód van rá, még picit annál is többet.
A főszereplő Szalay Bence kiválóan helyt áll. Játéka nem katartikus, de
maximálisan illeszkedik és alkalmazkodik a film modorához és a történet
hangulatához.
Vannak ugyan aránytalanságok - a Móga Piroska által megformált barátnő
nagyon gyorsan feltűnik-eltűnik, ide-oda cikázik a sztoriban, és hát az is
lehet, hogy icipicit többet lehetett volna moralizálni -, de a hangulat, a
dinamika és Yonderboi tökéletes,
atmoszférikus score-ja teljes
mértékben elvarázsol.
Mennyire örömteli, hogy Antal Nimród kezébe került ez a projekt
és nem maradt ki már megint a "ziccer"!
Emblematikus karakterekről vagy
így, vagy sehogy!
80%
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése