2018. augusztus 13., hétfő

Ghostland: A rettegés háza - Ghostland


Horror filmeken, és mindenféle vizuális szörnyűségeken edzett lelkemet csupán egy zsánerfilm volt képes kibillenteni az egyensúlyából, valamikor 2008 tájékán. Pascal Laugier azóta kultmozivá érett Mártírok c. horrorja nem csak végtelen kegyetlensége és brutalitása miatt volt közel elviselhetetlen néznivaló, hanem felkavaró témája miatt is.


Laugier azóta is igyekszik más és több lenni a szimpla horror-iparosoknál, s ez jószerivel megy is neki, viszont azt a zsigeri élményt, amit 10 éve a Mártírokkal tető alá hozott, azóta sem sikerült megismételnie.
Legfrissebb koprodukciós munkája, a Ghostland hivatott betölteni a 10 esztendős "űrt" a francia filmes biográfiájában, s látva az előzeteseket a zsáner rajongói joggal hihettek abban, hogy Laugier vérszomjas énje ismét feltámadt, s a horror mágus újra elemében van.


A Ghostland azonban, azon túl, hogy hasonlóan ambiciózus, mint a rendező egész eddigi munkássága, s kétségtelenül megcsillogtatja a mester összes létező erényét, közel sem olyan összeszedett és konzekvens, mint a direktor neve kapcsán folyton folyvást emlegetett Mártírok c. alapvetés.
Viszont jóval többet ad – élményben legalábbis -, mint a tengerentúlról tucat számra érkező transzcendens horrorok zöme! 


Laugier tehát ismét maga mögé utasítja a pályatársak legjavát. Hülyét csinál a klasszikus horror-dramaturgiából, s a film derekán egy észveszejtő csavarral állítja tótágasra az addig látottakat. Ilyesféle mutatványra azért – valljuk be – kevesen képesek, még akkor is, ha logikai bakikban azért nem szenvedünk hiányt.


Ráadásul épp a bizonyos fordulópont után válik picit öncélúvá a film, s ekkor csúszik ki a gyeplő a direktor kezei közül. S noha a Mártírok ultra-kegyetlen képsorait meg sem közelítjük, azért akad itt is borzalom bőven.


A sztoriról balgaság lenne bármit is kikotyogni, a lényeg, hogy Laugier kockázatvállalása ismét tanítani való, és az is szimpatikus, ahogy mer elrugaszkodni a jól bevált horror-kliséktől.
Ettől függetlenül azonban a katarzis mégsem jön össze, s ismerve a rendező eddigi munkáit, igazán új mondandót sem sikerült belecsempésznie legfrissebb művébe:  
Az ember szenved, az ember megőrül és belebetegszik a kínokba.
Az igazi „horror” az elménkben lakozik!

70%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése