2018. augusztus 29., szerda

Veszett vidék - Sweet Country


Rabszolgasors az ausztrál prérin: avagy a fehér embernek alárendelt aboriginalok élete is volt legalább olyan nyomorúságos, mint az afroamerikai rabszolgáké délen az Egyesült Államokban, a 19. sz. közepén.


Warwick Thornton filmje nagyon okosan, minimális eszköztárral dolgozik, mégis hatékonyan mutat rá a pökhendi, tuskó ausztrál telepesek és az identitásukat megőrizni vágyó őslakosok között feszülő roppant erős ellentétre.
Az ausztrál földesurak amerikai redneck módjára bánnak állati sorba taszított feketéikkel. Ha úri kedvük úgy diktálja időnként jól helyben hagyják őket – a fenyítés, a megaláztatás minden napos -, vagy épp nemi erőszak útján vesznek elégtételt rajtuk.


Ez utóbbi történik esetünkben is. Sam asszonyát szimplán kedvtelésből erőszakolja meg az arrogáns telepes. Miután az esetre fény derül, Sam nem habozik, az első adandó alkalommal lepuffantja feljebbvalóját. Ami által neki és feleségének is menekülnie kell.


A Sweet Country nem fékevesztett road movie, s nem is tempós „menekülős-üldözős” mozi. A kitaszítottak nyomába ered néhány begőzölt, bosszúszomjas katona és „igazságtevő”, de a hangsúly a filmben az üldöztetésen – úgy en-bloc -, a kilátástalan sorsokon, s még inkább a kirekesztésen – és kirekesztettségen -, az emberi ostobaságon, és a különféle rendszerhibákon van. Azokon a rendszerhibákon, amelyeken az egyén – egymaga – képtelen változtatni.


Intelligens filmmel van dolgunk. Steven McGregor sztorija egy pillanatra sem válik szentimentálissá vagy szájbarágóssá. Csupán az örök, univerzális problémára mutat rá. Miszerint: „mindenki egyenlő, de egyesek egyenlőbbek a többinél”. Hogy az ember alapvetően milyen primitív lény: folyton birtokolni, uralni akar. S ha vérszemet kap egyre erőszakosabbá, kapzsibbá és önzőbbé válik.


Mondhatnánk, hogy íme, itt van ismét egy szikár, szűkszavú, keménykötésű western, hisz a zsáner jellegzetes jegyei egyértelműen visszaköszönnek a képkockákon. Elsősorban azonban egy megrendítő, nagybetűs drámával/tragédiával állunk szemben: történetünk hőse, Sam már a kezdet kezdetén bukásra van ítélve, s Thornton nem is engedi, hogy bárki főszereplője segítségére siessen. Ez a rideg valóság! Sam nem kerülheti el a sorsát, még akkor sem, ha az ítélőtábla felmenti – egyébként jogosan – a büntetés alól.


A Veszett vidék nem ringatja jóleső álomba a nézőt. A film legvégén jön a gyomros, s jön az év egyik legkifejezőbb lezárása.
Nagyszerű film a Sweet Country, nem csak western hívőknek! De nem ám!

85%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése