2016. július 20., szerda

A program: Egy legenda bukása - The program


A 2010-es évek, és úgy en bloc az egész újkori sporttörténelem legnagyobb visszhangot kiváltó dopping-ügye – és botránya volt a 2012-es, amikor is a többszörös Tour De France győztes Lance Armstrongot a Nemzetközi Kerékpáros Szövetség (UCI) megfosztotta minden 1998 után szerzett „címétől”. Armstrong ’bukta’ mind a hét (!) Tour De France győzelmét, s a 2000-es Sydney Olimpián szerzett bronzérmét is! A népszerű sportoló végül 2013-ban az Oprah Winfrey Show-ban vallott színt ország – világ előtt, amikor is beismerte: minden egyes „tour-győzelme” során használt tiltott szereket, s már-már emberfelettinek kikiáltott diadalai csupán az orvosi team hathatós segítségének - és a különféle kemikáliáknak köszönhetően jöhettek létre.


Lance Armstrong története rendkívül izgi alapanyag! Ráadásul a kétszeres Oscar-jelölt brit Stephen Frears (A királynő; Philomena; Veszedelmes viszonyok) ’dirigálta’ a filmet, aki csak nagyon-nagyon ritkán hibázik.
…gyorsan le is szögeznénk: a The program sem nevezhető egyértelműen balul elsült próbálkozásnak! Frears kiváló tempót diktál, a sztori pörög, a film abszolút nézhető, mi több, élvezhető. Csak hogy a brit direktortól sokkal alaposabb munkát vártunk. Már ami a karakterábrázolást, a jellemfejlődést és a történetvezetést illeti…


A The program nem képes egyébre, mint ráirányítani a figyelmet Lance Armstrongra. A sportembert, vagy csak úgy szimplán „az embert” Frears-nek már nem sikerült górcső alá vennie. Nem esik szó pl. Armstrong valóban elismerésre méltó korábbi sporteredményeiről (a triatlonos múltról, arról, hogy Lance már 18 évesen rövidtávfutó világbajnok volt stb.). 


A rákkal való küzdelmet csupán nagyjából 10 percbe sűríti a szkript. Pedig ott lett volna igazán miről mesélni és „megalapozni” a későbbieket! …a lelki vívódást, a „mindenáron győzni akarást”, hogy mi motiválta igazándiból Lance Armstrongot, amiért aztán illegális szerekhez/módszerekhez folyamodott! Frears filmje azonban csak és kizárólag a dopping-ügyre fókuszál, s a profi bicajost - sportolót bántóan egyoldalúan mutatja be: fals képet festve róla arrogáns celebként, szimpla csalóként ábrázolja - holott tudjuk jól, hogy ennél jóval összetettebb a „sztori”! 


Ben Foster egyébiránt a lehető legjobb választás volt a főszerepre! Igazi átalakuló művész a pali! Lehengerlően játszik, még úgy is, hogy a figura nagyon egydimenziósra „lett írva”.
Egyértelműen az ő játéka teszi az átlagosnál jobbá Frears dolgozatát, ami életrajzi filmként kevés, leleplező moziként túlságosan „finomkodó”, karakterdrámaként meg túlontúl felszínes.
…de legalább a bicajok ’döngetnek’, mint az állat! Ben Foster pedig „nagyot jön”! 

60%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése