…csak és kizárólag akkor, ha nem
mész a falnak néhány egészen fülsüketítő falsetto-tól…
A 20. század első felében élt New York-i Florence Foster Jenkins története volt az inspiráció Xavier Giannoli filmje számára. Számos
archív felvétel bizonyítja, hogy Jenkins
mekkora antitálentum volt. A Whiplash
indulatos zenetanára, Fletcher
bizonyára tajtékozva hasított volna szíjat a hölgyike hátából... Hát igen, ez finoman
szólva is „not quite my tempo”…
Jenkinsnél nyoma sem volt tempóérzéknek, illetve helyes intonációnak,
mégis elszántan küzdött az álmaiért. Önmagát koloratúrszopránnak bélyegezte –
nyilván, hisz éteri magasságokban volt képes visítozni -, s folyamatosan,
elszántan képezte magát, tanárai legnagyobb sajnálatára és bánatára. A pszichés
problémákkal is küszködő Jenkins fittyet
hányt a kritikákra, s renoméját erősítendő, rendre pozitív recenziókat
írattatott magáról „házi zsurnalisztái” által.
A jelenség nem ismeretlen, hisz
korunk 'tehetségkutatónak' hazudott, profithajhász „hakni-sztárkereső-karaoke” műsoraiban is számos önjelölt „művésszel”
találkozhattunk már, akik a dorgáló, kemény szakmai kritikák dacára sem inogtak meg. Önismeret? Önkritika? Önkép? Hmmm…
Giannoli Marguerite-je tehát kiválóan rímel a mai „korszellemre”… a
múlt századbéli miliőbe helyezve pedig ez a „hamisság”még inkább szembetűnő, a
címszereplő „falssága” még élesebb. A korlátait semmilyen szinten sem ismerő,
önképzavaros „énekesnő” drámai figura, szánni való karakter, s miként Florence Foster Jenkins az 1940-es évek
Amerikájában, Marguerite is saját
hazugságainak és „álvalóságának” az áldozatává válik.
A tökéletlen hang sok mindenről szól, illetve sok mindenről
szeretne szólni, de nem sikerül makulátlanul teljesítenie az önmaga által
támasztott elvárásokat. Túl komplex a téma…
...ellenben Marguerite karakterdrámája kiválóan működik! A nő pszichéjét Giannoli a legapróbb részletekig kielemzi, s így a sztori mondanivalója is „átjön"!
...ellenben Marguerite karakterdrámája kiválóan működik! A nő pszichéjét Giannoli a legapróbb részletekig kielemzi, s így a sztori mondanivalója is „átjön"!
Komikus és egyben borzasztóan
drámai a történet! S míg a film első felében a sztori szatirikus oldalát
domborították ki az alkotók, addig a második félidőben már inkább a nagybetűs
dráma dominál.
Sajnos azonban a bő két óra sem volt elég, hogy a történet szempontjából izgalmasnak tűnő mellékkaraktereket
„kibontsa” a rendező - mindvégig a főszereplőre koncentrál a film. Ezáltal némileg
egydimenzióssá válik a Marguerite, s
a már korábban is hiányolt - sztoriban rejlő - komplexitás vész el.
Picit körülményesen épülget a cselekmény;
ha feszesebb lenne a tempó, s valamivel rövidebb a játékidő, sokkal boldogabbak
lennénk!
…no de a Marguerite így is élmény! Különleges film, különleges tálalásban -
franciásan, elegánsan.
Kíváncsian várjuk Stephen Frears „megfejtését” a témában Meryl Streeppel a főszerepben, mely az
ígéretek szerint sokkal „életrajzibb”, sokkal tárgyilagosabb lesz. A biopic ez év szeptemberében érkezik a hazai mozikba…
Azt hiszem Florence Foster Jenkins most már tényleg kivívta magának a neki
járó (?) figyelmet…
75%
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése