Lám, Lauren Oliver 2010-ben megjelent nagy sikerű young adult regénye sem kerülhette el a megfilmesítést.
Szinte kötelező volt elkészíteni
a filmadaptációt, hisz a tini körökben kultikussá vált történet
vélhetően a vásznon is vonzani fogja az érdeklődő tizenéveseket – gondolhatták
joggal az alkotók.
Valami furcsaság azonban
mindvégig körüllengte a projektet, hisz több ízben tolta, módosítgatta a stúdió
a premiert, és még csak hivatalos trailer, poszter sem látott napvilágot a filmről hosszú
ideig. Nagy volt a csend, mígnem március elején végül mozikba került
az USA-ban a Before I fall, és az
alacsony büdzséhez képest („szerény” 5 millió dollár) egész szépen teljesít
azóta is. (Hazai bemutatóról egyelőre még nem esett szó…)
Az Idétlen időkig parafrázisaként aposztrofálható misztikus coming-of-age dráma vitathatatlanul érdekes és – a maga
módján, összevetve young-adult
„sorstársaival” – egyedi hangvételű; mégsem képes túllépni a saját korlátain.
Didaktikus mondanivalónál és
bölcselkedésnél többre aligha futja neki, pedig valóban szép és stílusos
köntösbe öltöztették a srácok a filmet. Plusz Zoey Deutch (Miért pont ő?;
Vámpírakadémia; Nagyfater elszabadul) személyében adott egy karakteres
főszereplő csajszi is, aki kellően szuggesztív ahhoz, hogy konzekvensen
végigvigye a sztorit – úgy, hogy közben ne lankadjon a figyelmünk.
A New York-i Ry Russo-Young azonban nehezen találja a kohéziót a történet egyes
elemei között, továbbá az is icipicit skizóvá teszi a filmet, hogy hol
imponálóan „independent”, hol pedig
arcba mászóan „mainstream”. A
független filmes világból jött rendezőnő nem igazán találta az arany
középutat. Hogy hogyan lehetne egyszerre
elgondolkodtató és mély, illetve a tömegek – a tinédzserek - számára is
fogyasztható és könnyen dekódolható az alkotás.
Zavaros a kép. Ry Russo-Young olykor – feleslegesen -
rébuszokban beszél, s a metaforái nem, vagy csak el-elvétve működnek. Ahol meg
árnyalnia kéne a cselekményt ott túl triviális, túl szájbarágós.
Számos kérdés megválaszolatlanul marad,
mindemellett a szereplők bizonyos motivációira sem derül fény – melyek
egyébiránt a történet alakulásának szempontjából magyarázatra szorultak volna.
Tinisen misztikus, tinisen naiv,
de nem vállalhatatlanul rossz a Mielőtt
elmegyek.
Egész egyszerűen ebben ennél
jóval több volt.
60%
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése