Sopsits régóta kacérkodik már a „martfűi rém”, vagyis a halált hozó teherautó sofőr, Kovács Péter sztorijával, de a
rendszerváltás előtt – tekintettel az akkori politikai viszonyokra – nem születhetett
meg a hőn áhított mű.
Talán nem is baj, az az éra biztosan
nem állt volna készen arra, hogy ily módon szembesüljön az igazsággal, s hogy
befogadja ezt a minden tekintetben kemény-kíméletlen történetet, amely nem csak
egy szexuálisan erősen aberrált sorozatgyilkos ténykedését mutatja be a
kommunista ’60-asokban, hanem a magyar bűnüldözés egyik legkínosabb „műhibájáról”
is őszintén, nyíltan beszél.
Az eredeti gyilkos, Kovács Péter helyett ugyanis – hogy mielőbb
eltussolják az ügyet („Magyarországon
nincsenek sorozatgyilkosok!!!”) -, egy igen ellentmondásos és zavaros
kihallgatást/vallomást követően a teljesen ártatlan Kirják Jánost ültették le, aki mintegy 11 évig vendégeskedett a
szegedi Csillagban, mire fény derült
az igazságra.
Van tehát kraft a sztoriban, Sopsits pedig nagyjából képes kiaknázni
a cselekményben rejlő lehetőségeket, jóllehet, itt-ott azért felüti a fejét a
mostanában már egyre ritkábban előforduló magyar „filmes betegség”, a színpadiasság,
a túlzott teatralitás, és a didaktikus hangvétel.
Szerencsére a rendező nem szívbajos,
nem fél megmutatni az élet írta történet legsötétebb árnyalatait, és – bár tétje már nem
túl sok van, jelentősége mégis vitathatatlan – a szocialista ideológia és
igazságszolgáltatás felett is határozottan pálcát tör.
A plusz, a szikra azonban mégis csak
hiányzik A martfűi rémből, hiába
kiváló az operatőri munka, hiába ötletes a cselekményvezetés. Színészfronton
picit gyengén szerepel a mű, és noha meghökkent és letaglóz a történet, igazán
nem tud magával ragadni, kizökkenteni a valóságból a film.
65%
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése