2017. július 17., hétfő

Teljesen idegenek - Perfetti sconosciuti


A Teljesen idegeneknél leleményesebben és érzékletesebben nem igen mutatott rá film az elmúlt pár esztendőben a modernkor emberének alávalóságaira/önhazugságaira.
…és mindezt egy 'egyhelyszínes', kamaradrámának is beillő, párszereplős olasz alkotás produkálja, valahol félúton a 12 dühös ember modorában, mai eszközökkel, a mi kis „fekete dobozaink”, azaz a mindnyájunk zsebében ott lapuló mobiltelefonok segítségével. 


Hét régi jó barát gyűlik össze egyikőjük tágas belvárosi lakásában, hogy bort kortyolgatva, gnocchi-t eszegetve egy kellemes, finoman mámoros, felhőtlen estét töltsenek el együtt.  


A házigazda felesége a vacsora közben azonban különös játékot kezdeményez. Amelybe a társaság minden egyes tagja nagyvonalúan, lazán beleegyezik, nem is sejtve, hogy milyen elképesztő lavinát indítanak el ezzel. A telefonok az asztalra kerülnek, s bárkinek jelez a készüléke, a barátok együtt hallgatják végig a bejövő hívásokat, együtt olvassák el, nézik meg a bejövő messenger üzeneteket és a különféle szöveges, meg ilyen-olyan tartalmakat. 


Természetesen nem nehéz kitalálni, hogy Genovese filmje arra játszik, hogy meghökkentse a nézőt, s hogy szereplőit meredekebbnél meredekebb szitukba rántsa bele. Sorra derülnek ki az egymást évtizedek óta ismerő barátokról, hogy mégsem tudnak annyit a másikról, mint azt gondolták. És ami a legcinkesebb, hogy még a párok számára is sok esztendős titkokat tár fel a telós játék: megcsalásokra, aprócskának tűnő „kis” hazugságokra, füllentésekre derül fény pillanatok alatt. Ezt nevezik faltól falig perfekt illúziórombolásnak! És hát az is hamar nyilvánvalóvá válik, hogy amit kifelé vetítenek egymásnak a szereplők, az bizony köszönő viszonyban sincs a valósággal. 


Annyira remekül hazudnak ezek az arcok – még önmaguknak is -, hogy ez a rövid kis szembesítés mindnyájuk számára óriási traumává változtatja az egyébként kedélyes hangulatban induló estét. 


A színészi munkára nem lehet panasz – még jó, hisz egy ilyen jellegű filmben ez mindenképp sarkalatos pont -, a karakterek „színesek”, sokoldalúak és jól felépítettek. 


A finálét érzésünk szerint picit túltolta Genovese, ettől még azonban a Teljesen idegenek az egyik legjobb, legfigyelemreméltóbb európai film az elmúlt évek terméséből!
Jó szívvel ajánljuk, főként, ha valami különlegesre vágysz!

80%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése