2019. október 8., kedd

Fehér éjszakák - Midsommar


Nos, szögezzük le mindjárt a legelején, hogy a Fehér éjszakák célcsoportja közel sem a multiplexek törzsközönsége! Ez egy baromi nehéz néznivaló! Aster előző mozija, az Örökség sem a nagyközönség számára készült, bármennyire is igyekezett az A24 egy olyan trailert összetákolni belőle, amely a Blumhouse-horror rajongók arcára lazán mosolyt csalhatott.  Ez utóbbit egyébként a Fehér éjszakák kapcsán is orvul behúzta a stúdió, pedig Ari Aster legújabb filmje még az Örökségnél is jóval nehezebben emészthető, mondhatni végletesen öntörvényű alkotás. Aki tehát a 2-3 perces ajánló alapján egy pörgős, vérgőzös, tempós horror-menetre számít, az baromi nagyot fog csalódni. A Midsommar valami egészen más. Kegyetlen nyomasztás. Cinikus, konok, kicsit sem toleráns, szélsőségesen bevállalós és extrém. És amikor extremitásról beszélünk nem az explicit erőszakra célzunk.


A fiatal amerikai rendező már bemutatkozó rendezésével egyértelműsítette, hogy nem áll szándékában beállni a sorba, a Midsommar azonban még kevésbé kompromisszumkész, mint a Hereditary.


Kurvára kellemetlen ez a film. S noha Aster egy tipikus horror alapszituációval nyit, a történet dereka tájékán kiderül, hogy ez a svédországi utazás más jellegű „kalandokat” tartogat, mint ahogy azt a trailer sugallta.


Persze felsejlenek a folk-horror előképek, de Aster tojik a trendekre és a zsáner tradícióira, önfejűen viszi végig a koncepcióját. Ami nem kikezdhetetlen (egy-egy logikai baki becsúszik), mégis becsülendő az elszántsága, a csökönyössége meg kifejezetten szimpatikus.
Hogy a faszi úgy csinál horrort, hogy a zsáner eszköztárából szinte alig használ valamit. A Fehér éjszakák egyfajta különös inverze a műfajnak. Aster egy idilli réten (a forgatás egyébként Budakeszi mellett zajlott!!!), verőfényes napsütésben csinálja meg azt, amire a horror-huszárok zöme nem képes: fojtogató atmoszférát teremt, szürreális, groteszk jeleneteivel eléri, hogy fészkelődni kezdjünk a székünkben.


Ti West The Sacramentje próbálkozott valami hasonlóval – több, de inkább kevesebb sikerrel -, tavaly ilyenkor pedig Gareth Evans Apostle c. Netflix-produkciója borzolta a kedélyeket szintén hasonszőrű koncepcióval. 


Aster azonban elvetemültebb a pályatársaknál: pofátlan és pimasz. És nem megy a szomszédba egy kis polgárpukkasztásért sem. S ugyan viccel is – vagyis, ha úri kedve úgy diktálja, groteszk humorral oldja a feszkót -, kurvára képtelenek vagyunk röhögni a poénjain. Csak még inkább feszélyezve érezzük magunkat az abszurdba hajló őrület képi kivetülése láttán.


De azzal együtt, hogy Ari Aster Midsommar-ja rendhagyó és radikális mozi, maga a rendező pedig a legtehetségesebb és legfigyelemreméltóbb művész az új hullámos horrorfilmesek között, biztosan nem fogjuk a kedvenceink között emlegetni a filmet, annyira extrém, annyira felkavaró, annyira kellemetlen…

80%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése