2019. október 30., szerda

Rossz versek


Reisz Gábor a kultikus VAN után még személyesebbre vette a figurát: a Rossz versekkel kibeszéli magából az összes gyerekkori/tinédzserkori traumáját. Ráadásul a filmnek nem csak rendezője és forgatókönyvírója, hanem főszereplője is!


Különös felépítésű felnőttéválós sztori a Rossz versek, amelyben Reisz lazán egymásba csúsztatja a különböző idősíkokat, ha úgy véli, hogy azt az adott jelenet megkívánja. Ebből a mutatványból olykor egészen szürreális, és ötletes szcénák kerekednek. 


A rendező láthatóan csordultig van frappánsabbnál frappánsabb ötletekkel, amelyek vizualitás szempontjából is érdekesek és kifejezőek. Ezekben a pillanatokban úgy van benne a „sírva vigadós” magyar „tradíció”, illetve magatartás, hogy végre kicsit sem érezzük cikinek azt, sőt, Reisz önelemző iróniája feloldja az évtizedek óta ránk nehezedő jellegzetes nemzeti szorongást.


Ugyanakkor az ötlet-halmozás, a számos vizuális tréfa és fricska egy idő után picit sűrűvé – fárasztóvá (?) - teszik a filmet.
Amit mi személy szerint a VAN-ban sem kedveltünk annyira, a számunkra kissé mesterkéltnek, artisztikusnak ható attitűdöt, azt a rendező tovább örökítette a Rossz versekbe is.


Kétségtelen azonban: Reisz Gábor egy generáció hangja! A kiábrándult, feszt kilátástalansággal birkózó, „jövőtlen”, permanensen bizonytalan, az individuális – és tulajdonképpen mindennemű - válságban szenvedő 30-asoké. Akik épp úgy küzdenek a szociális szerepvállalással – a felnőtté válással -, mint a tizenévesek, csak ezt a „felnőttebb” generációt még az idő is sürgeti, a szociális elvárások: biztos párkapcsolat, feleség, férj, gyerek, jól fizető, biztos állás, stb., stb.


Mindezt Reisz szerzői mozija remekül összegzi, érzékenyen, kritikusan, kendőzetlenül – ráadásul igen-igen szórakoztatóan!
Ha szeretted a VAN-t, jó eséllyel a Rossz verseket is szeretni fogod, sőt, talán még jobban is!

75%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése