2015. május 17., vasárnap

Ex machina


Az hagyján, hogy Alex Garland, (aki olyan alkotások forgatókönyvét jegyzi, mint A part, a 28 nappal később, a Napfény, vagy a Ne engedj el!) rendezői bemutatkozásával tulajdonképpen az utóbbi 10 év egyik legzavarbaejtőbb minimalista sci-fijét hozta tető alá, a filmje még jó is – nincs felesleges művészkedés és öncélúskodás. 


Caleb a 24 éves programozó a világ egyik vezető internetes cégénél dolgozik. A srác egy nap megnyer egy versenyt a vállalatnál, melynek díja, hogy eltölthet egy hetet egy távol eső hegyi luxuskéróban, mely a cég vezérigazgatójának, Nathannek a tulajdona. A „nyaralás” azonban nem kikapcsolódásról szól: Calebnek egy különös kísérletben kell részt vennie: kapcsolatba kell lépnie a világ első igazi mesterséges intelligenciájával, Ava-val…


Az Ex machina egy olyan kevésszereplős kamaradarab, amely  simán kudarcba is fulladhatott volna. Garland kiváló forgatókönyve, és a pontos színészi játék azonban egy kivételesen erős filmet eredményezett. Már önmagában az atmoszféra letaglózó, de Domhnall Gleeson és Oscar Isaac párosa egész egyszerűen tökéletesen működik.
Isaac korosztályának egyik legjobb, legsokoldalúbb színésze… ezúttal sem okoz csalódást: Nathan monológjai, táncos magánszáma, vagy csak pusztán az extrém szakállas fazon jelenléte – mind-mind élményszámba mennek… 


A ’tudós’ egyszerre nagyon hétköznapi (lazán kommunikál, sört vedel, minden este bebaszik, majd másnap reggel szigorú testedzéssel vezekel) és egyszerre borzasztóan félelmetes (már az első színre lépésénél érezni, hogy ebben a fasziban van valami egészen ördögi).
Garland sztorija nagyszerűen funkcionál sci-fiként, létfilozófiai fejtegetésként, és – csak úgy mint A nő – „modern szerelmi történetként”. 


A forgatókönyvíró nem hazudtolta meg önmagát, A parthoz hasonlóan itt is egy zárt, izolált világ a történet színhelye, de egyéb munkáinak utózöngéi is ott visszhangoznak az Ex machinában: a Napfény klausztrofób hangulata, s a 28 nappal később nyomasztó 'feszkója'.
Szigorúan ajánlott!

90%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése