2018. április 15., vasárnap

Sosem voltál itt - You were never really here


A skót rendezőnő, Lynne Ramsay viszonylag ritkán hallatja a hangját. A nagysikerű, letaglózó, mindenféle díjakat és jelöléseket begyűjtő 2011-es Beszélnünk kell Kevinről óta most először jelentkezik ismét egész estés mozifilmmel, s mint az várható volt, ezúttal sem a nagyközönséghez szól. Nem szándékozik feladni senki kedvéért művészi elveit.


A tengerentúli kritikák egyenesen Scorsese Taxisofőrjéhez hasonlítgatták a filmet, de sok írásban szóba került Pierre Morel 2009-es Elrabolva c. akciófilmje is. Ez utóbbi párhuzam azért is állja meg nehezen a helyét, mert Ramsay-től nagyon, de nagyon távol áll a popcorn-mozik formanyelve, s bár a fókuszban itt is egy magányos hős áll, aki egymaga veszi fel a kesztyűt a rossz fiúkkal, csalódni fog az, aki ez alapján egy ritmusos, pörgős akciófilmre számít.
Lynne Ramsay alkotásának hangulata ugyanis sokkal közelebb áll Nicolas Winding Refn Drive c. kult mozijához!


Meditatív, időnként pszichedelikus lebegés. Az arcra fröccsent vér pedig nem agresszív erődemonstráció, sokkal inkább Ramsay egzaltált posztmodern festményének egyik színfoltja a vásznon.   


Scorsese klasszikusához, a Taxi Driver-hez hasonlóan itt is egy traumatizált veterán katona a főszereplő, aki különféle kétes megbízásokból tartja fenn magát. Többségében emberrablók/emberkereskedők karmaiból menekít ki fiatal lányokat. S hát a módszereiben nem nagyon válogat: amerre jár, hullák övezik az útját, s az Oldboy Oh Dae-soo-jához hasonlóan kalapáccsal tesz rendet a rossz fiúk között.


A történet summázva egy ’üsd, vágd, nem apád’ akciófilmet sejtet, Ramsaynál azonban nem a sztori a szempont, hanem az atmoszféra. Valamint a Joaquin Phoenix által zseniálisan megformált Joe karaktere.
A direktorasszony egészen új megközelítést alkalmaz, s tulajdonképpen új szintre emeli a bosszúfilm fogalmát, azzal együtt, hogy a You were never really here azért korántsem tökéletes mozi. A forgatókönyv picit csiszolatlan, a film végén egy csomó megválaszolatlan kérdés marad, s a borzalmakat többségében sztoikus nyugalommal viselő hőssel is nehéz azonosulni. És hát a rendezői szándék sem mindig tiszta.


A pszichológiai portré azonban, amelyet a direktorasszony fest a főszereplőről, a flashbackekkel, a feszült „önfojtogatós” jelenetekkel, egészen különleges és rendhagyó élménnyé varázsolják a filmet.
Lynne Ramsay ezúttal nem Kevinről, hanem Joe-ról beszél. Kicsit összeszedetlenebb most a „monológ”, és kidolgozatlanabb, de ugyanolyan hatásos és őszinte, mint 2011-ben volt!  

80%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése