Az Outlaw King ott kezdődik, ahol
Mel Gibson 1995-ös nagysikerű Rettenthetetlenje véget ért. A kiváló Starred
Up-al és a zseniális Préri uraival nevet szerző brit David MacKenzie ezúttal –
szokásától eltérően – egy 14. századi időutazásra invitál. Az esőáztatta
skótföldre, amely épp igába hajtja fejét az angol uralkodónak. Így próbál
valami módon túlélni. Nyugalmat azonban nem talál, s William Wallace
felkoncolása után a skót nemes, Robert Bruce folytatja a legendás előd által
megkezdett függetlenségi háborút!
MacKenzie filmje kapott hideget,
meleget.
Egyesek Chris Pine rezignált
játékát kifogásolják, mások a forgatókönyv ziláltságát kérik számon az eddig íróként
is rendre jelesre vizsgázó direktoron.
Nos, a helyzet az, hogy az Outlaw
king – ha lehet ilyet mondani – tipikus Netflix-mozi. Annak minden
pozitívumával és negatívumával. Egyrészt egy manapság nem
túl divatos műfajt igyekszik halottaiból feltámasztani, a kosztümös történelmi
kalandfilmet, másrészt – már csak az indíttatás okán is – nagyon ambiciózus.
Ellenben küzd bizonyos hiányosságokkal, mint a Netflix-filmek legjava. Például
icipicit kidolgozatlan - dramaturgiailag.
És egy kicsit – pejoratív
értelemben véve, mert ugye ez nem feltétlen szitokszó ma már – „televíziós”.
Az Outlaw King leggyengébb pontja
egyébiránt valóban Chris Pine, aki valami oknál fogva képtelen belerázódni a
szerepbe. Noha kiváló színész, Robert Bruce mélabús, kissé statikus karaktere nem áll jól neki.
Pedig kivételesen remek partnerek
segítik a munkáját. Úgy mint az új brit üdvöske, Florence Pugh, aki tavaly
iszonyatosan nagyot ment a Lady Macbethben! De aki ezúttal mindenki elől
ellopja a show-t, az Aaron Taylor-Johnson! A még mindig pofátlanul fiatal srác
ezúttal egy vérszomjas, de nagyon szimpatikus harcos, a „fekete Douglas”
bőrébe bújt. (A torzonborz külsőnek, és a hosszú szakállnak köszönhetően szinte
felismerhetetlen.) Képes röpke kis gesztusokkal megvillantani a karakter
sokszínűségét és összetett jellemét.
A filmvégi Loudoun-i csata
székbeszegezős, és nem utolsó sorban: páratlanul naturális! MacKenzie amúgy sem
nagyon mismásolja el a dolgokat. Mindent eleven valójában ábrázol, így vérben,
kegyetlenségben és kiforduló belekben nincs hiány. De hát ki mondta, hogy a
késő középkor – főként egy ilyen sötét, háborúkkal teli időszakban – olyan fenséges
volt?
MacKenzie filmje színvonalában
kissé egyenetlen, Chris Pine-nál pedig valóban el lehetett volna képzelni egy
rátermettebb figurát a főszerepre. Az Outlaw King azonban így is kellően
karakteres és sallangmentes: nem a szokványos műfajelemekkel
dolgozik.
S mindez mégiscsak a skót
származású rendező tehetség érdeme! Akitől ugyan láttunk már jobb filmet, de
Robert Bruce sztorija miatt sincs igazán oka szégyenkezni!
70%
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése