2018. december 2., vasárnap

Csuklyások: BlacKkKlansman - BlacKkKlansman


Ha a BlacKkKlansman nem is az év legimpozánsabb mozija – bár kétségkívül ott a helye 2018 legjobbjai között -, egyértelműen az idei felhozatal legelképesztőbb sztorijával bír.
Történt ugyanis, hogy a ’70-es években egy bizonyos Ron Stallworth nevezetű fekete nyomozó bekúszott a Ku-Klux-Klan legfelsőbb köreibe – méghozzá egészen hihetetlen módon. Stallworth és társa, az egyébként zsidó származású Flip Zimmerman lazán hülyét csináltak a csuklyás szervezetből. Valami szédületes bátorsággal játszották ki a Colorado Springs-i rasszista brigádot. De nem csak őket, a KKK vezérét, David Duke-ot is pofátlan módon átverték.


A képlet a következő volt: Stallworth telefonon kommunikált a csuklyásokkal – színesbőrűként a fizikai kontaktus aligha lett volna kivitelezhető -, Zimmerman pedig a személyes kapcsolatot tartotta a radikális szekta tagjaival, kvázi Stallworth-t alakítva.


John David Washington szenzációsan bontakozik ki Spike Lee mesteri irányítása alatt. Adam Driverrel nagyszerű duót alkotnak. S noha Washington eredendően a Birkanyírás jellegű bugyuta feka komédiák tipikus karaktere – vicces afro-frizurával és öltözékkel – mégsem billen át, képes drámát (is) integrálni a történetbe, ha épp azt kívánja az adott jelenet.  


A fekete sztárrendező hosszú idő után ismét régi kirobbanó formáját mutatja.
A Csuklyásokból gyaníthatóan nem lesz Spike Lee – klasszikus, egy jó féle kis kultmozi státusz viszont lazán kinéz neki. Hisz Lee ugyanolyan bevállalós, pofátlan és kompromisszummentes, mint fénykorában.


Nem száraz történetmesélés folyik, sokkal inkább színvonalas, egyéni hangvételű szórakoztatás! A BlacKkKlansman simán az év egyik legjobb komédiája (is), amellett, hogy izgalmas pillanatokkal is szolgál. Úgy, hogy közben Lee a történet komolyságáról sem feledkezik meg.


Ironikus – önironikus -, önreflexív a narratíva.
Lee egyszerre csinál hülyét a szekta tagok szűklátókörű, ostoba redneckségéből, s a túltolt fekete-öntudatból – a „tesózásból” meg a black powerből -, miközben egyértelműen a „say no to racism” ideológiája mellett teszi le a voksát. 


Azzal együtt, hogy a film szórakoztató, humoros és érdekfeszítő, kellően gondolatébresztő is. A Spike Lee – féle stílusjegyek fel-felbukkannak. Az ominózus jelenet, Kwame Ture beszéde pl. – a felvillanó színesbőrű arcokkal - kifejezetten álleesősre sikeredett.
Ahogy a filmet záró 2017-ből importált képkockák is odavágnak. Egy pillanatra sem fordul meg a fejünkben, hogy a rendező holmi olcsó hatásvadászat céljából szerkesztette volna be őket a filmjébe…
Bravúros!   

85%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése