2018. december 12., szerda

Utoya, július 22. - Utoya, 22. juli


2011, július 22-e. Utoya sziget, Norvégia, 40 km-re Oslo-tól, észak-nyugatra.
A norvég munkáspárt Ifjúsági Szervezetének szokásos évi nyári tábora.
A 650 résztvevő fiatal megdöbbentő hírt kap: a fővárosban, Oslo-ban, a kormányzati negyedben bomba robbant. A tizenévesek gofri fogyasztás közben vesézgetik a történteket. Egyesek szerint az Al-Kaida állhat a merénylet mögött, mások szimplán gázrobbanásra gyanakodnak, s kizárják a terrorcselekmény lehetőségét. Aztán hirtelen lövések hangzanak a sátrak felől, és elszabadul a pokol.


Azon a napon Anders Behring Breivik rendőri egyenruhában begyalogolt Utoya-szigetének táborozó fiataljai közé. Majd vadászpuskájával és kézi lőfegyverével akkurátusan elkezdte tizedelni a fiatalokat. A szélsőséges nacionalista nézeteket valló Breivik 68 fiatallal végzett a szigeten, az általa készített robbanótöltet pedig 9 emberéletet követelt Oslo-ban.
Az eset az egész világot megrázta. A kétségbeesett tizenévesek segítségére végül bő egy óra múlva érkezett a rendőrség, akik végül sikeresen lefegyverezték Breiviket.
A férfi perpillanat bő 20 éves börtönbüntetését tölti. Anders Behring Breivik semmiféle megbánást nem mutatott a tárgyalás során, azt nyilatkozta, újból végrehajtaná szörnyűséges tettét, s tulajdonképpen szabadságharcosként tekint magára, aki csupán a szélsőségesen liberális norvég hatalom/vezetés ellen lépett fel. Akcióját önvédelemnek tartja. Ahogy a bíróságon ő maga fogalmazott: „tettem könyörtelen, de szükséges volt”.
Természetesen a közvélemény azóta is halálbüntetésért kiált – elgondolkodtató… -, sokan keveslik a Breivikre kiszabott 20 esztendőt. A férfinak azonban mindmáig akadnak követői, és szimpatizánsai. Beteg a világ.


Ennek megfelelően borzasztóan egzaltált és felkavaró Erik Poppe filmje is. Amely az áldozatok, helyesebben az egyik fiktív táborlakó, Kaja szemszögéből mutatja be azt az elképesztően torokszorító bő egy órát, amelyet az Utoya-i tinédzserek átéltek.  Poppe okosan választott perspektívát.
A rendező nem színházat csinál. A kamera, mintha csak egy dokumentumfilmet néznénk, végig ott lohol Kaja nyomában, egy percre sem veszíti szem elől a testvérét, Emilie-t kétségbeesetten kereső-kutató lányt.
A direktor testközelből mutatja meg a borzalmakat, noha koncepciójának köszönhetően számos egyéb „lehetőségtől” elesik. Így – nagy szerencsére - filmje nem válik sem olcsó menekülős-üldözős thrillerré, sem hatásvadász dráma nem kerekedik belőle.
Szimplán „csak” ott bujkálunk az Utoya-i erdőben Kaja-val, a tömeggyilkos Breivik vadászpuskájának célkeresztje elől. S reménykedünk, hogy nem mi leszünk az elmebeteg férfi következő áldozata. 


Erős, radikális, emlékezetes mozgókép az Utoya, július 22.
Paul Greengrass Netflix-mozijához még nem volt szerencsénk – amely szintén az Utoyában zajló eseményeket dolgozza fel, teljesen más nézőpontból. Hiányosságunkat hamarosan pótoljuk, de az már most biztosan kijelenthető, hogy Poppe a minimalista módszereivel szinte mindent elmondott erről a hihetetlen, pokoli, felfoghatatlan napról.

85%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése