2018. szeptember 6., csütörtök

Sötétben - In the Fade - Aus dem Nichts


A török származású német rendező, Fatih Akin eddigi legkellemetlenebb mozijával állunk szemben. Egyrészt nagyon rázós a téma, másrészt a film kíméletlen nyersessége sem segíti hozzá a nézőt, hogy valamelyest komfortosan érezze magát a játékidő 100 perce során.


Végső soron premier plánból lehetünk szemtanúi egy megrendítő, borzasztóan zord gyászidőszaknak. Házilag gyártott bomba robban Katja török országból migrált férjének üzlete előtt. A terrortámadásban életét veszíti a férfi, s a házaspár egyetlen fiúgyermeke is.


Akin a tragédia minden egyes rezdülését dokumentálja. Katja szűköl, kábítószer után nyúl, csak hogy enyhítse elviselhetetlen fájdalmát, végül pedig, miután a bíróság felmenti a gyanúsítottakat (akik minden kétséget kizáróan maguk a tettesek), egy – az események láncolatához konzekvensen kapcsolódó – szinte már-már magától értetődő tettre szánja el magát. 


A Sötétben nem tökéletes mozi, de mindenképpen bravúros! Hiszen képes egy ilyen felkavaró, kilátástalan, „minden mindegy” szituációt a messzemenőkig érzékletesen és részletesen bemutatni úgy, hogy szentimentális megnyilatkozásoknak, hatásvadász elemeknek a nyomát sem látjuk.
Stációról stációra haladunk – három részegységre, fejezetre tagolódik a film -, miközben egyre szívszorítóbbá, egyre lehetetlenebbé válik Katja Sekerci helyzete.


Diane Kruger most először játszik az anyanyelvén, honi környezetben.
Benne van már a sokéves tapasztalat a művésznőben, mégsem rutinból oldotta meg a feladatot. Igazi színészi átlényegülés ez – lehengerlő játék... Nem csoda és nem véletlen a Cannes-i díj! S míg bárkiben is felmerülne a kétely: a legjobb idegen nyelvű filmnek járó Golden Globe sem a felettébb aktuális témának köszönhető!
Ugyanis nem a migráns kérdés, és nem is a terrorizmus, még inkább nem a neonácizmus áll a történet középpontjában, hanem az anya keserű, feldolgozhatatlan gyásza.


Oké, lehetett volna talán globálisabb, szerteágazóbb, valamivel sokatmondóbb és beszédesebb a történet.
A 2000-2007 között Németországban „dönergyilkosságok” néven elhíresült neonáci csoportok által elkövetett robbantásos merényletek számos török bevándorló életét oltották ki. A nem kevés szarkazmust tartalmazó elnevezést, bélyeget a német lapok ragasztották a gyilkosságsorozatra, s már önmagában ez elegendő lehetett volna Akinnak – török bevándorlóként meg pláne -, hogy keményen visszavágjon a rendszernek. A direktor azonban az általánosítgatást elegánsan maga mögött hagyva, nagyvonalúan túllendülve a nyilvánvaló társadalmi problémákon és feszültségeken, egy minden ízében „személyes” – egyszemélyes - történetbe ágyazta a témát. Igaz, így, ebben a formában már egy fikarcnyi kompromisszumra sem volt hajlandó!
Rideg, „sötét”, felkavaró film a Sötétben. Diane Kruger nagyszerű színészi teljesítményével, valamint a thriller és a dráma húsbavágó elegyével.

80%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése