A török származású német rendező,
Fatih Akin eddigi legkellemetlenebb
mozijával állunk szemben. Egyrészt nagyon rázós a téma, másrészt a film
kíméletlen nyersessége sem segíti hozzá a nézőt, hogy valamelyest komfortosan
érezze magát a játékidő 100 perce során.
Végső soron premier plánból
lehetünk szemtanúi egy megrendítő, borzasztóan zord gyászidőszaknak. Házilag
gyártott bomba robban Katja török
országból migrált férjének üzlete előtt. A terrortámadásban életét veszíti a
férfi, s a házaspár egyetlen fiúgyermeke is.
Akin a tragédia minden egyes rezdülését dokumentálja. Katja szűköl, kábítószer után nyúl, csak
hogy enyhítse elviselhetetlen fájdalmát, végül pedig, miután a bíróság felmenti
a gyanúsítottakat (akik minden kétséget kizáróan maguk a tettesek), egy – az
események láncolatához konzekvensen kapcsolódó – szinte már-már magától
értetődő tettre szánja el magát.
A Sötétben nem tökéletes mozi, de mindenképpen bravúros! Hiszen képes
egy ilyen felkavaró, kilátástalan, „minden mindegy” szituációt a messzemenőkig
érzékletesen és részletesen bemutatni úgy, hogy szentimentális megnyilatkozásoknak, hatásvadász elemeknek a nyomát sem látjuk.
Stációról stációra haladunk –
három részegységre, fejezetre tagolódik a film -, miközben egyre
szívszorítóbbá, egyre lehetetlenebbé válik Katja
Sekerci helyzete.
Diane Kruger most először játszik az anyanyelvén, honi környezetben.
Benne van már a sokéves
tapasztalat a művésznőben, mégsem rutinból oldotta meg a feladatot. Igazi
színészi átlényegülés ez – lehengerlő játék... Nem csoda és nem véletlen
a Cannes-i díj! S míg bárkiben is
felmerülne a kétely: a legjobb idegen nyelvű filmnek járó Golden Globe sem a felettébb aktuális témának köszönhető!
Ugyanis nem a migráns kérdés, és
nem is a terrorizmus, még inkább nem a neonácizmus áll a történet
középpontjában, hanem az anya keserű, feldolgozhatatlan gyásza.
Oké, lehetett volna talán
globálisabb, szerteágazóbb, valamivel sokatmondóbb és beszédesebb a történet.
A 2000-2007 között Németországban
„dönergyilkosságok” néven elhíresült
neonáci csoportok által elkövetett robbantásos merényletek számos török
bevándorló életét oltották ki. A nem kevés szarkazmust tartalmazó elnevezést,
bélyeget a német lapok ragasztották a gyilkosságsorozatra, s már önmagában ez
elegendő lehetett volna Akinnak –
török bevándorlóként meg pláne -, hogy keményen visszavágjon a rendszernek. A
direktor azonban az általánosítgatást elegánsan maga mögött hagyva,
nagyvonalúan túllendülve a nyilvánvaló társadalmi problémákon és feszültségeken,
egy minden ízében „személyes” – egyszemélyes - történetbe ágyazta a témát.
Igaz, így, ebben a formában már egy fikarcnyi kompromisszumra sem volt
hajlandó!
Rideg, „sötét”, felkavaró film a Sötétben. Diane Kruger nagyszerű színészi teljesítményével, valamint a
thriller és a dráma húsbavágó elegyével.
80%
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése