2020. február 2., vasárnap

Mű szerző nélkül - Werk ohne Author


A többek között fotorealisztikus festményeiről ismert világhírű kortárs festő, Gerhard Richter elképesztő élettörténetét vitte (film)vászonra Florian Henckel von Donnersmarck, a szenzációs A mások élete rendezője.


A film hűen mondja vissza Richter sztorijának sarkalatos eseményeit. Nem csoda, hisz Donnersmarck napokig faggatta múltjáról a közélettől egyébiránt tudatosan elzárkózó, magának való festőművészt.
Richter állítólag meg is orrolt, amiért Donnersmarck részletekbe menően taglalja a második világháború környékén zajló fájó eseményeket. Azt viszont nem tudni, hogy a direktor végül pusztán a nézeteltérés miatt, vagy inkább rendezői koncepció okán nem használja a filmben Richter nevét.


A lényegen ez az apróság azonban nem változtat.
Hogy a náci Németország idején gyerekeskedő festő szeretett nagynénje gyilkosát, az egykori náci orvos lányát vette később feleségül a Hitler bukását követő kommunista éra alatt.


Regényes, kivételes sztori ez, s amellett, hogy a film a maga nemében egészen kiváló történelmi tabló, a művészi én kibontakozásának folyamatába is betekintést enged.


Donnersmarck nagy ívű, 3 órás mozija sokszor táncol a giccs határán, de a németek megbecsült rendezője jó érzékkel mindig visszarántja onnan. Ettől függetlenül sokan fogják így is picit szentimentálisnak találni a filmet. De Donnersmarck mentségére legyen szólva: kitűnően építette fel a forgatókönyvet, hiába a 180 perces játékidő, egy percre sem éreztük unalmasnak a sztorit. S bár a karakterek némileg elnagyoltak, így is izgalmasan és érdekfeszítően, több szemszögből, érdekes perspektívákból követhetjük nyomon a művész életét, a művész felemelkedését, kiteljesedését.


Előbb-utóbb valaki úgyis lecsapott volna Richter történetére, s filmre vitte volna azt - mert valóban a vásznon a helye. Így pedig a legjobb dolog, ami történhetett, hogy Donnersmarck kezébe került a projekt.


A Mű szerző nélkül nem tökéletes, nem makulátlan, művészi értelemben legalábbis biztosan nem, de szépen, elegáns stílusban megvalósított mozi, mely joggal érdemelte ki a tavalyi Oscar-nominációt, valamint a számos díjat és jelölést. Hiányzik belőle az a zsenialitás, amely A mások életét naggyá tette, de hosszú idő után ez Donnersmarck legkiegyensúlyozottabb, legösszeszedettebb filmje.
Jó szívvel ajánljuk!

80%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése