2018. október 4., csütörtök

A halál jele - Salinui chueok


A dél-koreai Zodiákusként is emlegetett Halál jele, 15 év távlatából nézve is időtálló, unikális filmalkotás. Joon-ho Bong (Okja; Snowpiercer) 2003-as kult mozija, mint megannyi távol-keleti mozi, szintén próbára teszi a nyugati – legfőképp: hollywoodi – filmeken edzett nézőt.


Hisz hiába üldözünk sorozatgyilkost, s hiába a thrilleres, krimis felütés, itt simán beférkőzik egy kis burleszkes humor a borzalmak közé, s a halál, és az explicit erőszak sem úgy van kezelve/láttatva/tálalva, ahogy nálunk Európában, vagy épp a tengerentúlon.
Más kultúra, más attitűd, más hangvétel.
Ez utóbbiak, illetve a műfaji keretektől való elrugaszkodás adják a sava-borsát a filmnek!


Megtörtént eseményeken alapuló történettel van dolgunk, mely a ’80-as évek Dél-Koreájába röpít. A rendszerváltás kibontakozóban. Ebben a feszült légkörben kell szembenéznie a kisvárosi detektívnek, Park Doo-Mannak a települést rettegésben tartó gyilkosság sorozattal. Az elkövető esős éjjeleken rabol el, erőszakol és öl meg csinos hölgyeket. A rendőrség tehetetlen, a gyilkos akkurátus, nem hagy nyomot maga után – leszámítva az egyre csak gyarapodó holttesteket.


A kilátástalan helyzetben Szöulból érkezik a kisvárosi kapitányságra Seo Tae-Yoon detektív, hogy megfontoltságával segítségére legyen a nyomozásban a kissé forrófejű Park-nak.


Egymásnak feszül hát a halladó szellem, az amerikai mintát követő Seo és a főként sztereotíp módszerekkel dolgozó, konzervatív Park. A kisvárosi nyomozót presszionálja a kisvárosi közeg, s minél hamarabb pontot szeretne tenni az ügy végére, a Szöulból érkező kolléga viszont módszeresebben, átgondoltabban melózik. A két férfi motivációja mégis egy, hisz az események előrehaladtával mindketten az ügy megszállotjaivá válnak. S amilyen nyugodt mederben csordogál a film első fele, olyannyira válik egyre nyugtalanná, és zaklatottabbá a második egy óra.


Bong kiváló stílus – és arányérzékről tesz tanúbizonyságot. A semmihez sem hasonlítható keleti elegancia csak úgy sugárzik.
…s végezetül, a nagyszerűen építkező cselekmény, s a roppant feszes végjáték után, a rendező lírai zárlattal koronázza meg művét. Még pikánsabbá, még drámaibbá, még emberibbé téve azt.


Nem egyszerű néznivaló A halál jele. Már a „műfaj-hűtlenség” és a történet kevélysége miatt sem. Viszont ha beleásod magad, s hagyod, hogy rádtelepedjen a távol-keleti hangulat - s elvonatkoztatsz a megszokott narratívától -, nem mindennapi élményben lehet részed!

85%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése