2018. október 26., péntek

Sodródás - Adrift


Az izlandi Baltasar Kormákur az Everesttel már bizonyította, hogy ért a katasztrófa helyzetek, az ember és a természet gigászi párharcát bemutató krízis szituk zsigeri ábrázolásához.  
Ezúttal egy 1983-as megtörtént eset köré szövi másfél órás játékfilmjét, mely egy újdonsült szerelmes pár hajótöréséről, romantikus viszonyának kibontakozásáról, s az elemekkel való küzdelméről szól.


Tami és Richard sztorija a festői Tahitin kezdődik. A San Diego-i fékevesztett huszonéves lány, és a brit magányos farkas világutazó ebben a paradicsomhoz hasonlatos pazar közegben találkozik, s szeret egymásba. S itt kapják meg a gazdag angol házaspártól a „tuti” melót: azok luxus vitorlását kell Tahitiból Kaliforniába vinniük, átszelve az Óceánt. A munkáért 10 ezer dollár, s két repülőjegy – vissza Tahitire - a fizetség. A fiatalok picit hezitálnak – főként a hajózásban és a szerelemben nem túl járatos lány -, de végül a pénz, s legfőképp a kaland mellett döntenek, mely aztán örökre megpecsételi a sorsukat. 


A Tamit alakító főszereplő, Shailene Woodley produceri bábáskodása mellett készült Sodródás igazi szerelem projekt. Minden tekintetben! Woodley apait, anyait belead, nem túlzunk, ha azt állítjuk, hogy ez a fiatal művésznő eddigi legátütőbb színészi munkája, amellyel immáron pályájának érett szakaszába lépett. Nagyon szép ívet rajzol a karakterének, tanítani valóan építi fel a figurát.


Mivel egy többségében kétszereplős filmről van szó, sok múlik a szerelmespárt alakító színészek interakcióján, a kettejük közötti „kémián”. Nos, sajnos a helyzet az, hogy a bizonyos „szikra” esetünkben hiányzik. Illetve: nagyon nehéz elhinni az egyébként kiváló Sam Claflinnek és Shailene Woodleynak a mindent elsöprő szerelmet. Az a néhány halkan elsuttogott szerelmes szó, és kissé művi gesztus nem elég. Valahogy nem működnek ők ketten együtt, vagy legalábbis nem úgy működnek, ahogy kellene. Ez pedig sokat ront a történet átélhetőségén, melynek katasztrófafilmes pillanatai ellenben egyáltalán nem rosszak, sőt! Akkor él igazán a film, amikor a tragikumra koncentrál! 


Kormákur koncepciója, hogy szimultán mutatja a pár megismerkedésének történetét az óceánon való kálváriájukkal, akár elsülhetett volna jól is. Főleg, ha nem tölt annyi időt a felesleges mellékzöngék bemutatásával. Noha a film nem hosszú, mégis az az érzet, hogy jócskán le lehetett volna faragni a játékidőből. Vagy: több figyelmet kellett volna szentelni a drámára, a kissé pátoszos, csöpögős romantikus szál ellenében. S talán akkor nagyobb, jelentősebb hangsúlyt kaphatott volna a két ember lelki összefonódása, kapcsolata is.
Pedig a Sodródásban közel sem olyan idétlen módon van jelen a romantika, mint a nemrégiben bemutatott Hegyek között c. moziban. Melyben Kate Winslet és Idris Elba szeret egymásba a nagy büdös kilátástalanság kellős közepette.
A túlélőfilm és a ponyvaromantika viszont nehezen férnek meg egymás mellett, nem kompatibilisek egymással, s ez a tétel ebben a moziban is bizonyításra talál.


Shailene kifinomult, intelligens játékának köszönhetően azonban a Sodródás képes valamelyest emlékezetes maradni. S a Pi-életéből kölcsönzött fordulattal a végén még hatásos is tud lenni. Ugyanakkor azt a zsigeri élményt nem nyújtja, mint a Robert Redford nevével fémjelzett Minden odavan.
Picit felemás…

65%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése