2018. október 19., péntek

Aranyélet - 3. évad


„Vége az aranyéletnek” – mondja Döbrösi Laura karaktere Míra az utolsó epizódban, bámulva a… no de ne szaladjunk ennyire előre! Szóval valóban ennyi volt! És milyen jó volt! Pláne, hogy az alkotók képesek voltak megálljt parancsolni maguknak, hisz az elkötelezett rajongók vélhetően még sok-sok évadon keresztül, akár némi színvonalesés árán is hajlandóak lettek volna kitartani a Miklósi família mellett.


Az Aranyélet azonban - minden hibája ellenére - rendkívül ambiciózus. Mondhatni, a legambiciózusabb magyar széria, ami ezidáig napvilágot látott. Tovább megyek: a legprofibb és a legszerethetőbb is egyúttal!


Dyga Zsombor és csapata, valamint a forgatókönyvíró brigád mindkét eddigi évadban új kontextusba helyezték a gengszter família viszontagságait - új kihívások elé állítva a szereplőket. Ezúttal sem mentek a tutira: elemelték Miklósiékat a budapesti rózsadombi miliőből, s a fővárosi szennyből. A helyszín ezúttal a csodás Dunakanyar. A sok kalamajka után itt próbál új életet kezdeni a „klán”, és hát – magukat nem meghazudtolva – most sem kicsiben játszanak, nem „próbálkoznak”: rögtön a Dunakanyar irányítóivá kívánnak válni. Atti elegáns öltönyben feszít és gengszterkedik, Janka a kisváros polgármesteri babérjaira tör, Gál Feri pedig Buddhát játszva a háttérből figyeli – értsd jól: pénzeli - az eseményeket.


A gyerekek, főként Márk, az elődök által kitaposott ösvényen haladnak – a srác esetében ugye még mindig Endre bá’ a legfőbb mentor és példakép. Míra igyekszik megszabadulni a család rabigáitól, olyannyira, hogy a 3. évadban az ő karaktere az, aki talán a leglátványosabb fejlődésen, átalakuláson megy keresztül.
De ahogy a kiscsaj, úgy a bátyus, Márk is érzi a lelke mélyén, hogy az „aranyélet” fenntartása micsoda áldozatokkal jár. S így vagy úgy, különféleképpen, de mindkét fiatal a szülők ellen fordul, ez a szál pedig a mostani, utolsó 8 epizód egyik legizgalmasabb szegmense.


A festői környezet már-már zavarba ejtő kontraszt a család bűnnel, vérrel átitatott hétköznapjaival szemben.
Az alkotók ismét remekbe szabott képekkel, nyugati színvonalú, „nagyvásznas” vizualitással kápráztatják el a nézőt. A Dunakanyar pazar, a kisváros pedig többségében olyan perspektívából lett lencse végre kapva, mintha egy tengerentúli sorozatot néznénk, s valahol Brit Columbiában, vagy az USA északi részén kalandoznánk.


A 3. évad nagy kérdése – még a bemutató előtt – azonban mégis csak az volt, hogy visszatér-e mindenki Endre bá’-ja a sorozatba? Nem szeretnénk spoilerezni, legyen annyi elég, hogy a rajongók nem fognak csalódni, hisz a forgatókönyvírók tettek róla, hogy ne múljon el az Aranyélet záró-évada a széria egyik legemblematikusabb karaktere nélkül!
De bőven szolgáltat érdekességet, izgalmat a többi szereplő is!


S noha időnként feleslegesen kacifántossá válik a sztori, és akad jó pár elvarratlan szál a 8. rész végére, drámai pillanatokból és feszkós helyzetekből ezúttal sincs hiány.  
Kicsit ugyan döcögősen indul a történet, de épp olyan vehemenciával szippant be ez az évad is, mint az előző kettő, s az 5., 6. rész környékén már túl vagyunk egy-két emlékezetes csúcsponton is!
Aztán jön a 7. epizód, ami olyan bizarr és szürreális – esetenként icipicit horrorisztikus -, ami újfent azt bizonyítja, hogy a sorozat megálmodói mertek elrugaszkodni a megszokottól, s nem szabtak határt a legbetegebb fantáziájuknak sem. Talán itt érezni azt is, hogy a kevesebb valamivel több lett volna. Hogy a túlzott „bevállalósság” nem mindig üdvös, s hogy a drasztikus, sokkoló képsorok picit átbillennek a realitáson túlra, s mindez valamelyest parodisztikussá és kissé komolytalanná teszi a látottakat. 


No de a bátorságot díjazni kell, s nem vita tárgya: aki jegyet vált a 3. évad eszeveszett hullámvasútjára, most sem fog csalódni!
Színészfronton ezúttal is érezni némi egyenetlenséget (egyes szereplők kimagaslóak, mások továbbra is kínlódnak a karakterükkel), de összességében erős, emlékezetes zárlatot kapott az Aranyélet. Meghökkentő, nem várt fordulatokkal, merész bemondásokkal, rendszer kritikával, és egy bizonyára majd sokak által vitatott, döbbenetes, de rendkívül emlékezetes fináléval.  

80%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése