2018. október 23., kedd

The Night Comes for Us


Szerettük a Rajtaütést. Főként az újszerűsége és féktelensége miatt. Aztán 3 év múlva, 2014-ben Gareth Evans megcsinálta a sztorizósabb, összetettebb – összetettebbnek szánt - 2. részt és noha az is rendben volt, az is ügyesen tempózott, de már ott érezhető volt, hogy a silat-kaszabolások nem, vagy csak nehezen férnek meg egymás mellett a „történettel”, a moralizálgatással.
És hát Iko Uwais sem egy drámai színész, jobban áll neki, ha hadakozik, üt, vág, vért ont.


Az első Rajtaütés pont az egyszerűsége, minimalizmusa miatt volt üdítő mozi. Hogy a képkockákat nézve olyan érzésünk volt, mintha egy vérgőzős videójáték kellős közepébe csöppentünk volna. Jól állt a filmnek ez a lényegre törő, vállaltan puritán attitűd.    
Evans aztán a rajongók által azóta is csak remélt „Rajtaütés 3” helyett még zordabb, még sötétebb irányba fordult – Apostle c. horrorját hamarosan górcső alá vesszük -, így a silat-stafétát másnak kellett átvennie tőle.


A Rajtaütés – mozik sikerén felbuzdulva a horror filmeken edzett Timo Tjahjanto 2016-ban rendezte meg Headshot c. munkáját, mely akció-momentumaiban a két korábbi Rajtaütés epizódot idézi, ezt leszámítva viszont közel sem szállított olyan színvonalat, mint Evans alkotásai. Tjahjanto a Rajtaütés-filmek sztárját Iko Uwaist állította csatasorba, de giccsbe hajló történetmesélésével és túlzott exploitation orgiájával jócskán elvetette a sulykot. 


Ezúttal sincs ez másképp, a direktor nem tudott kibújni a bőréből, ugyanakkor a The Night Comes For Us még így is jóval átgondoltabb mozi a Headshotnál.
A történet most is csak ürügyként szolgál a nagyjából 2 órás elmebeteg henteléshez. Tjahanto ugyanis, ha lehet, még véresebben tálalja a silat-menüt, mint Evans, a mindenkori „főszakács”.


Karakterábrázolás lényegében nincs, a sztori elhanyagolható - kislányostul, meghasonlott gengszterestül. Az egész csupán alibi, hogy Tjahanto kedvére szabdalhassa machete-vel a rossz fiúk végtagjait. Hogy a főhős marha lábszárcsontot döfhessen a triád bérgyilkosainak torkába, s hogy végig nézhessük azt a bizonyos mesterien kivitelezett és lefilmezett hármas cicaharcot.
Csak hogy van az a mondás, hogy a kevesebb néha több. Tjahanto pedig most is, miként a Headshot esetében, hajlamos túlzásokba esni. Olyan szintű belezős vérontás ez már, ami helyenként önmaga paródiájává válik. Azzal együtt, hogy – ne legyünk álszentek – van benne valami csábító, valami szépséges is. Afféle bűnös élvezet. Emlékezni viszont biztosan nem fogunk rá, maximum olyan összefüggésben, hogy „na ez volt az az akciófilm, amiben hektó számra ömlött a vér, akár egy elvetemült hardcore horrorban.”  


A főhős természetesen ezúttal is képes végezni egymaga 20-30 emberrel.  Akik rendre egyenként támadnak rá, tisztelettudóan kivárják a sorukat, hogy a főszereplő a legkülönfélébb módokon tegye őket hidegre.


A The Night Comes For Us mellett szól viszont a kivételesen ötletes és szemet gyönyörködtető operatőri munka, s hogy Tjahanto - nagyjából - képes volt tanulni korábbi hibáiból. Összeszedettebb, koncentráltabb most a rendező!
A tömény szeletelés és fékevesztett iram, a perverz vadság ugyan a sztori végére már picit fárasztóvá válik, a silat-balett, a mesteri, precíz koreográfia azonban némileg kárpótol!   


Aki kedveli a Rajtaütés-filmeket, óriásit nem fog csalódni, viszont aki az agyas, intelligens akciómozikat részesíti előnyben, az kifejezetten rossz helyen kapisgál.

65%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése