2018. november 3., szombat

I Kill Giants


A dán származású Anders Walternek nehéz dolga volt. Egyrészt 2014-ben Oscart nyert Helium c. kisfilmjével, másrészt ott van ugye J.A. Bayona 2016-os, az I kill giants-hez hasonló alapokon nyugvó érzelemgazdag, zseniális Szólít a szörnye. Mindez nagy terhet rótt/róhatott az első nagyjátékfilmjét jegyző rendezőre.


A direktoron azonban mégsem érződik a görcsös bizonyítási vágy. Ő „csupán” klasszul, sallangmentesen adaptálta Joe Kelly és JM Ken 2008-as kult képregényét, az I kill giants-et, amely egy Barbara nevű óriásvadász kislányról szól.
Mindez elég „marvelesen” hangzik, pedig ez egy nagyon is földhöz ragadott történet!


Már a film elején sejteni lehet, hogy a nyuszifüles satyóban óriásokról fantáziáló kislány valami megrendítő, feldolgozhatatlan tragédia/trauma mázsás súlyát cipeli a lelkében. És nagyjából a probléma gyökere is ismeretes (lehet), pláne, ha láttuk az imént már említett „testvérfilmet”, a Szólít a szörnyet. 


Az viszont, ahogyan Anders Walters végig vezet minket és a szereplőit a történeten, igazán nagy trip, éteri élmény! Még akkor is, ha nagyjából tudjuk, hogy mire megy ki a játék, s onnantól fogva, hogy Barbara újdonsült brit barátnője, Sarah fényt derít a titokra, picit elveszíti a film a varázsát.
Walter ráadásul valamennyire túl is csordul a sztori utolsó harmadában. Kompromisszumok ezek, vagy elsőfilmes mellényúlások? A jó ég tudja, mindenesetre – a mi értékrendünk szerint - bocsánatos bűnnek számítanak. 


Az I kill giants így is, hibái ellenére is rendhagyó mozi! Nem beszél mellé, pontosan fogalmaz, és ami a legfőbb erénye, a szívhez szól! Nem nyálas, nem gejl: „csupán” őszinte és nyílt!


A film ügyesen, már-már bravúrosan használja a fantasy elemeket. Nincs szemfényvesztés, csak hatásos, kifejező szimbólumok, amelyek Barbara lelki vívódását hivatottak még érzékletesebbé tenni.


A konzekvencia persze sokszor látott-hallott. Mégis egy szép ívű filmmel és történettel van dolgunk. Amely nem olyan mély, és gyomorba vágó, mint Bayona két évvel ezelőtti alkotása, de ott a helye a gyerekkor traumáiról szóló, fantasy köntösbe bújtatott klasszikusok mellett.

75%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése