2018. november 4., vasárnap

Mandy - A bosszú kultusza - Mandy


Nos, nem mernénk rá mérget venni, hogy a Mandy minden egyes rétegét sikerült lehámoznunk, s hogy Panos Cosmatos – a kult rendező George P. Cosmatos fia - látomásos horror-víziójának minden elemét sikeresen dekódoltuk, de a film, a maga furcsán zavarba ejtő módján képes volt minket a hatalmába keríteni.


Az erdőszéli házban, idilli körülmények között élő férfit és szerelmét (valamiféle ördögi, földöntúli teremtmények hathatós közreműködésével) elragadja egy egytől egyig őrültekből álló fanatizált szekta. A férfi megkötözve, megkínozva nézi végig, ahogy asszonyát, Mandyt elevenen elégetik. Eztán mi más következhetne, mint hogy a férfi bosszút esküszik, s eszelős módjára ront neki a szektatagoknak - s a bizonyos földöntúli pokolszerzeteknek -, hogy elégtételt vegyen. Nyílpuskával, és egy saját maga által kovácsolt dárdaszerű szúróeszközzel.


Volt már szerencsénk az imént vázolt bosszúfilmes alapszituációhoz, de az, ahogy Panos Cosmatos mindezt prezentálja, s a vászonra viszi, eddig még sosem tapasztalt élmény, sosem látott mozgóképes vízió. Épp ezért, ennek következményeként nagyon kevesen fogják tudni befogadni a Mandy keserves, rideg, álomszerű képsorait és szokatlan hangulatát. 


Már a film első fele, a maga levitatív képsoraival is kellően egzaltált – annak ellenére, hogy a történet szinte elviselhetetlenül lassan, és komótosan bontakozik ki. A Stephen King Álomdoktorából megelevenedett szekta tagjainak megjelenésével aztán – az addig látottakhoz képest – felpörög a cselekmény. 


Kohézió igazán nincs, vagy csak nagyon kevés az eztán következő események/képsorok között. A történet második, vérgőzős, gore-al átitatott részében a ’80-as évek vhs-trash filmjeinek szellemisége köszön vissza, ugyanakkor Cosmatos itt is marad konzekvensen a drog tripes hangulatban.
A brutális képsorokat groteszk megnyilvánulásokkal, „kiszólásokkal” oldja a rendező, elbizonytalanítva a nézőt: ez most akkor egy hatalmas blöff, vagy tök komoly? A film szimbólumai is szinte értelmezhetetlenek. Mintha minden az egyébként elképesztően látványosra komponált vizualitás oltárán áldozna. Ez tehát, a képi világ mindenképp velünk marad a Mandy-ből. Meg Nic Cage eszelős tekintete és egyébiránt zseniális, zsigeri játéka.


David Lynch álmodott vászonra korábban hasonló színekben úszó-pompázó, hasonlóan „lebegős”, már-már öncélú mozikat. Cosmatos filmje sem mondható semmiképp közönség – vagy nézőbarátnak. Pláne, hogy esetenként – nem, nem a brutalitás és a vérözön, sokkal inkább a „borultsága” miatt – a nézhetetlenség határait súrolja.
Cosmatos célirányosan olyan filmet forgatott, ami tesz a konvenciókra, ami a lehető leghatékonyabb módon teszi próbára a néző türelmét. Valódi anti-mozi ez kérem. Annak minden „pozitívumával”, és negatívumával együtt. Szeretni nem nagyon lehet - hisz nem az ilyen filmeket szokás szeretni. 


S hogy a Mandy-ből lesz-e kultfilm? Majd az idő eldönti. Vélhetően – tartalma és témája miatt – viszonylag kevesekhez fog eljutni, így esélyes a státusz. Ama szűk réteg körében legalábbis mindenképp.
Bárhogy is alakuljon, a „2018-as év legkülönösebb mozija” titulust bizton odaítélhetjük neki!
Íme hát a brutalitás esztétikuma és pszichedeliája!

75%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése