2020. január 27., hétfő

Élősködők - Gisaengchung


Annyira bizarr, amennyire csak egy dél-koreai mozi lehet, s olyan érzékkel tapint a lényegre, ahogy csak és kizárólag a távol-keleti filmek tudnak.


Bong Joon Ho évek óta a koreai filmművészet egyik legmeghatározóbb alakja. Olyan egyéni hangvételű filmekkel szerzett magának nevet, mint A halál jele, vagy épp a Gazdatest. De az elmúlt évtized egyik legkirályabb sci-fi drámáját, a Snowpiercer-t is neki köszönhetjük.
Ho már abban a moziban is kacérkodott Hollywooddal, helyesebben a nyugati filmgyártással: a Snowpiercer igazi A-listás sztárokat állított csatasorba. Úgy mint Tilda Swinton, Chris Evans, és Jamie Bell. Majd a dél-koreai direktor tovább szőve internacionális álmait, a 2017-es Okja-t is nemzetközi stábbal készítette. Swinton mellett pedig már egy másik nagyágyút, Jake Gyllenhaalt is sikerült maga mellé állítania.


A rendező az Élősködőkkel azonban visszakanyarodott Dél-Koreához. S bár irtóra kedveltük mind a Snowpiercert, mind az Okja-t, beigazolódni látszik: Bong Joon Ho igazi terepe Szöul. Az otthoni kontextusban tud a legtermészetesebb módon feloldódni. Hollywoodi sztárok ezúttal nincsenek, s a fantasy világot is maga mögött hagyta a direktor; hogy egy olyan szürreális, mégis rendkívül valóságos történetre koncentrálhasson, amelybe aztán belesűríthesse mindazt, amit immáron 52 évesen gondol a világról.


Az Élősködők érett, precíz, átgondolt koncepciójú alkotás. Bong Joon Ho ékköve az életműben!
A dél-koreai direktor nyíltan és rendkívüli intelligenciával beszél „fentről” és „lentről”, az osztályharcról, az egyenlőtlenségekről, alá- és fölérendeltségről, értékrendről, meg úgy általában a társadalmi hierarchiáról és az életről. Hogy mi fontos, és mi indifferens a létezés szempontjából. S amíg fontosabbnál fontosabb, lényegesebbnél lényegesebb problémákat boncolgat, egy cseppet sem demagóg. Nem szájbarágós, nem didaktikus.


De ami a legnagyobb trüváj, hogy ilyen komplex narratíva mellett végtelenül szórakoztató és lebilincselő a film. Ho eddigi talán legfogyaszthatóbb mozija ez! S az eddigi legösszetettebb is egyúttal!


Az Élősködők eszünkbe juttatta a holland Warmerdam zseniális Borgmanjét, de bizonyos szempontból Haneke éles társadalomkritikus énje is felfedezhető benne.
A parazita lét és mentalitás Bong Joon Ho szerint manapság szükségszerű. Egyfajta kényszer, társadalmi elvárás. Az egyetlen esély a túlélésre. Egymás parazitái vagyunk, a rang és a hovatartozás ebben a viszonylatban pedig teljességgel irreleváns. Ezt a jelenséget karikírozza ki a direktor rendkívüli érzékenységgel és leleményességgel.  


Ho, s mint ahogy a távol-keleti mozik zöme, bátran cikázik a műfajok között. A film első harmada penge éles szatíra. Pikírt humora és abszurdba hajló történései egyfajta szürreális home-invasion mozit sejtetnek, majd a koreai rendező váratlan, megdöbbentő fordulataival elmélkedő, filozofikus, drámai irányba tereli a cselekményt. Ezzel is ápolva a dél-koreai film legnemesebb hagyományait.


Nem véletlen a díjeső, nem érdemtelen a 6 Oscar-jelölés.
Az Élősködők vitán felül az elmúlt évtized legjobb távol-keleti mozija. Elgondolkodtató, emlékezetes, kivételesen intelligens mozi. Kötelező néznivaló minden filmrajongó számára!

100%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése