2020. január 9., csütörtök

Hotel Mumbai


Anthony Maras, az első filmes ausztrál rendező kemény fába vágta a fejszéjét.
A Mumbai városát 2008 novemberében ért terrorista támadássorozat filmre vitelét több ízben megkísérelték már, inkább kevesebb, mint több sikerrel.  Maras – elődeihez hasonlóan - igyekszik átfogó képet adni a történtekről. Figyelemmel kíséri a terroristák érkezését a több mint 10 milliós metropoliszba, megmutatja miként kezdte esztelen jihad-ját a maroknyi feltüzelt iszlamista, fókuszát azonban – remek döntés - csupán az egyik főbb helyszínre, Mumbai patinás szállodájára, a Taj-ra helyezi.


A fegyveresek kiemelt célpontként kezelve, a kaotikus állapotok közepette pillanatok alatt birtokba vették a hotelt, majd Allah és az iszlám nevében közel 100 embert végeztek ki a monumentális létesítmény hatalmas falai között.


A Hotel Mumbai nem kertel, a maga eleven valójában mutatja be az értelmetlen, sokkoló gyilkolászást. Főszereplőjéül a hotel indiai londinerét (Dev Patel kitűnő alakításában) teszi meg, főként azonban a külföldi, amerikai, brit, nyugati vendégek perspektívájából mondja el a mellbevágó sztorit.


Noha érték vádat a filmet, miszerint Die Hard-szerű akciófilmmé minősíti a tragikus eseménysort, mégsem hisszük, hogy ennél hatásosabban, vagy  netán életszerűbben el lehetett volna mesélni a Taj Hotelben történteket.
Maras jó érzékkel hozza balanszba az akciót, a drámát, és a thriller-szerű feszültséget.  
S persze tipizál – a dúsgazdag brit dáma lazán terrorista-pártinak nézi az indiai turbánost, a támadók szájából pedig minimum eggyel többször hangzik el az „Allah akbar” -, és a szereplőivel is inkább csak archetípusokat teremt, eléri, hogy a tragédiát a bőrünkön érezzük, abszolút átélhetővé teszi a kegyetlen terroristatámadást.


S eközben a támadók indítékát is igyekszik megmutatni, jóllehet új információkkal nem bővíti eddigi ismereteinket a témában.
A feszültség ellenben szinte tapintható. Kétségtelenül a Hotel Mumbai az egyik legizgalmasabb, legrealisztikusabb túszdráma, amit valaha láttunk. S igen, ropognak a géppisztolyok, kíméletlenek a kivégzések, meglehetősen felkavaró és véres, amit látunk, a film nem pusztán sokkolni és megdöbbenteni akarja a nézőt.


Erős, megrázó, figyelemfelkeltő, „mindig aktuális”, jól szerkesztett, feszes mozi!

80%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése