2015. július 21., kedd

A háború sámánja - War witch


Bevallom töredelmesen, nem nagyon értettem annak idején A messzi dél vadjai mindent elsöprő sikerét. Illetve igen, végül is ki az, akit ne hatna meg egy 6 éves fekete kislány kálváriája a kilátástalanságban, az elszigeteltségben. Mégis, Benh Zeitlin alkotása engem személy szerint nem tudott oly mértékben magával ragadni, mint a testvérfilm, A háború sámánja, mely sokkal zsigeribb, sokkal nyomasztóbb és sokkal húsbavágóbb, mint A messzi dél vadjai. 


Kim Nguyen műve a végletekig lecsupaszított, naturalista munka, mely szinte dokumentarista jelleggel mutatja be az Afrikában zajló borzalmakat. A főszereplő Komona megpróbáltatásai „valósak”, a lány szinte sztoikus belenyugvással veszi tudomásul sorsát. A tizenéves fiatal hiába válik a háború hírhedt boszorkányává, ő is csupán csak egy eszköz, egy fegyver a kegyetlen, vérszomjas katonák kezében. 


Nguyen nem foglal állást, olyan értelemben legalábbis nem, hogy nem próbál meg direkt az érzelmeinkre hatni. Naná, a háború nem okés, ez az alapállás, de innentől fogva Nguyen „csak” közöl, képeket mutat, afrikai falu viskói között rohangáló tyúkokat, a kínlódó Komona-t, a lány verejtékes homlokát, gyötrelmes terhességét, s a folyóparton végbemenő szülést – születést (?).
Ez épp elég, hogy aztán határozott vélemény alakulhasson ki bennünk Komonáról, Afrikáról és az ott zajló eseményekről. 


A háború sámánja minimalista eszközökkel, jóval kevesebb „felhajtással” ér el dupla akkora hatást, mint A messzi dél vadjai, s mindezt mindennemű művészkedés és hatásvadászat nélkül teszi.
Értékeld át!”, ne sírj, hogy épp kánikula van, örülj annak, amid van, amit kaptál és amit – vélhetően még – kapni fogsz! Komona elmeséli – megmutatja -, hogy miért! 

85%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése