2015. július 28., kedd

Starred up


David MacKenzie (Hallam Foe; Young Adam) börtönfilmje tavaly márciusban debütált az Egyesült Királyságban, majd elég szépen tarolt a független filmfeszteken, mindez azonban nem volt elég ahhoz, hogy egy hazai bemutatót megszavazzanak neki a honi forgalmazók.
Pedig MacKenzie ismét hozza a szintet! Mint ahogy eddigi filmjei, úgy a Starred up sem maga a tökély, de a direktorra jellemző realista-naturalista ábrázolásmód ezúttal is maximálisan átjön.


A „starred up” egy angol kifejezés, amelyet azokra a fiatalkorú bűnelkövetőkre használnak a börtön szlengben, akiket rossz magaviseletükért, vagy egyéb kihágások miatt átszállítanak a „nagyok” közé, az „igazi” kóterbe. MacKenzie filmjének főhőse a 19 éves Eric Love pont egy ilyen figura. Öntörvényű, erőszakra hajlamos, forrófejű, és persze kezelhetetlen. 


Love film eleji „bevonulása” a böribe már önmagában megér egy misét, de az operatőri munka mindvégig kiváló. Michael McDonough sokszor él az ún. „point of view shot” adta lehetőségekkel, így igazi testközeli élményben lehet részünk. Ott rójuk a köröket a rabokkal az udvaron, s Love különféle „magánakcióit” is egészen közelről szemlélhetjük. A börtön-feeling szinte kézzel tapintható, érezni a slozik bűzét, a zuhanyzó állott levegőjét, no és persze a bezártság kétségbeejtő hangulatát. 


A forgatókönyvíró, Jonathan Asser saját börtönélményeit dolgozta fel a műben, korábban ugyanis önkéntes terapeutaként dolgozott a Wandsworth-i Fegyházban. Az, hogy Asser első kézből gyűjtötte be az „infókat”, abszolút a film javára vált. Ennyire valós és „húgyszagú’börtöntablóhoz’ még nem igen volt szerencsénk.
Ráadásul a fogvatartottak különböző elcseszett dialektusaiban is elmerülhetünk. Jack O’Connell pl. olyan hányaveti módon beszél angolul, hogy emeljük kalapunkat az előtt, aki felirat nélkül képes megérteni az elmormogott, elhadart félmondatokat, amelyek az iskolában tanult british english-el még csak köszönő viszonyban sincsenek. Kiejtés, nyelvtan, etc. etc.
A forgatókönyv próbálkozik némi kritikai élt is beleintegrálni a műbe: bírálja a rabok rehabilitációját és összességében a börtönviszonyokat, továbbá a korrupciót és az „erősebb kutya baszik” hierarchiáját. Ezek a szegmensek a film gyengeségei, nincs ugyanis minden esetben kibontva a mondanivaló, és nincs kifejtve/megfogalmazva okosan, határozottan a vélemény. 


MacKenzie realista, minimalista eszközökkel operáló börtöndrámája azonban erős, hatásos munka. Nincs score, nincsenek hatásvadász elemek, sem pedig érzelmi tetőpontok.
Csak a böri kegyetlen, rideg, jéghideg atmoszférája…

80%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése