Reese közel 40 éves és – vélhetően a kornak köszönhetően - egyre gyakrabban vállal "fontos", társadalmi témájú filmekben, "fontos" szerepeket. Persze két gyerek, egy válás és két
házasság után érthető, hogy szociálisan érzékenyebb a művésznő, mint annak
előtte, nincs is ezzel baj.
…és tulajdonképpen a nálunk egészen
idáig még hivatalosan be nem mutatott Szudán
elveszett fiaival (itt-ott Kegyes
hazugság címen kering a neten) sincs komolyabb probléma.
A szudáni menekültek
megpróbáltatásait bemutató drámai felhangú feel
good movie egészen megható kis mozi. Már önmagában a téma rendkívül
megindító: Mamere és társai egy
szudáni menekülttáborban várják, hogy végre az USA-ban próbálhassanak szerencsét.
Mikor azonban eljön az idő, a politika és vele együtt az érthetetlen és
vaskalapos bürokrácia elválasztja egymástól Mamere-t
és testvérét Abitalt. A szudáni
fiatalok kénytelenek megtapasztalni, hogy az élet Amerikában sem fenékig
tejfel, s a „jóléti” társadalomba való beilleszkedés sem sétagalopp,
hisz egészen idáig elszigetelt, nomád körülmények között éltek, s a modern „vívmányok”
és „szokások” teljesen ismeretlenek a számukra. Szerencsére akad azért
pártfogójuk: a Reese Witherspoon
által megformált munkaügyi ügyintéző, Carrie
személyében igazi barátra lelnek.
Philippe Falardeau (Lazhar
tanár úr) filmje helyenként kissé szentimentális, de egy ilyen jellegű
történetet nagyon nehéz objektív módon, elfogulatlanság, és lelkizés – érzelmi túlcsordulás
- nélkül elmesélni. Falardeau ennek megfelelően bele is esik itt-ott a pátosz
és a didaktika csapdájába, de műve szerencsére őszinte tud maradni - szinte
majd’ mindvégig.
A film legerősebb pillanatai közé
tartoznak a gyermek-Mamere és „testvérei”
hosszú, kilátástalan menetelését bemutató, sivatagban játszódó szcénák. Sajnos
a Kansas City—béli felvonás már nem
sikerült ennyire hatásosra, de így is kompakt, megható élményben lehet
része annak, aki megtekinti a Szudán elveszett fiait.
70%
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése