2016. december 28., szerda

2016 legjobb HORROR filmjei


Hogy minél átfogóbb legyen az értékelés, évösszegző listánkkal februárig még biztosan várunk.
Az épp tegnap csekkolt The autopsy of Jane Doe azonban arra inspirált minket, hogy az egyik legmarginálisabb filmes műfajt vegyük górcső alá így az év utolsó hetében. Mert bizony 2016 kifejezetten erősnek bizonyult HORROR - fronton! Íme tehát 2016 legtutibb zsánerfilmjei – szerintünk:

12. SOUTHBOUND


Az ádáz rendezőbrigád látomásos horror víziója kellően beteg ahhoz, hogy szerepeljen a listán. És hát nem mehetünk el szó nélkül a rendhagyó szerkesztettség mellett sem! A Southbound epizódjai ugyan lazán kapcsolódnak egymáshoz, mégis olyan rövid, de velős horror sztorik, amelyek önmagukban is simán megállnák/megállják a helyüket - van bennük fantázia, és ötlet! S bár az egyes részek színvonala kissé egyenetlen, atmoszférateremtésből jelest érdemelnek az Urak, mert olyan fantasy-szerű rémálmot varázsoltak a vászonra, amely egészen páratlan a maga nemében! 

Kritika itt

11. THE AUTOPSY OF JANE DOE


Nemrég írtunk róla, így csak annyit fűznénk hozzá, hogy élménynek mindenképp élmény; azaz a zsáner rajongói semmiképp se hagyják ki! Ovredal feszkós kamara horrorja nem tökéletes, de minden kétséget kizáróan 2016 egyik legfigyelemreméltóbb/legfigyelemfelkeltőbb munkája a zsáneren belül.

Kritika itt!

10. I AM NOT A SERIAL KILLER


A Stephen King szellemiségében fogant szociopata tinédzser története kétségkívül a 2016-os év egyik legbizarabb crossover mozija. Nem vegytiszta horror – bár a zsánerelemek azért elég erősen képviseltetik magukat a filmben -, mégis olyan nyomasztó a hangulat, olyan komor és sötét az atmoszféra, hogy nem is kérdés: helye van 2016 legjobb horrorjai között! Dan Wells könyvét nem olvastuk, így adaptációként nem tudjuk vizsgálni az I am not a serial killer-t; az idei év „para film” mezőnyéből azonban egyértelműen kiemelkedik Billy O’Brien különös alkotása! 

Kritika itt!

09. HUSH


Oké, tudjuk jól, inváziós horrorokkal tele a padlás. Mike Flanagan direktor azonban csavart egyet a szitun: egy süketnéma írónőt állított filmje középpontjába, s ezáltal egészen új megvilágításba helyezte a pár éve kifejezetten divatos szubzsánert. Blumhouse-éktól nem szoktuk meg az efféle nívót, ráadásul a rendező neje Kate Siegel meglepően jól és érzékenyen alakítja a bajba jutott nőt, s a forgatókönyv is igyekszik a realitás talaján tartani a sztorit! A Hush az újkori home invasion filmek legjobbja!

Kritika itt!

08. VAKSÖTÉT – DON’T BREATHE


A szinte teljes egészében Magyarországon forgatott Don’t breathe, az idei év egyik legjövedelmezőbb horrorja! A film, amellett, hogy messzemenően kielégíti a mainstream igényeket – valódi közönség kedvenccé vált -, képes újdonságokkal, meglepő fordulatokkal is szolgálni, s mellőzi a tucat horrorok klasszikus dramaturgiáját! Az olyan frázisok, mint „az utóbbi évtized legütősebb horror filmje” nem kicsit túlzóak, de tény, hogy a Vaksötét friss és erőtől duzzadó, invenciózus zsánerfilm!

Kritika itt!

07. BUSANHAENG - TRAIN TO BUSAN


A "dél-koreai film" lazán világszínvonalú, Sang-ho Yeon pedig már az új generáció egyik tettre kész képviselője, aki Busanhaeng c. munkájával bizonyította idén, hogy a zombi filmek terén sem feltétlen mondtak el eddig mindent a nagy elődök. A Train to Busan izgi road movie és könyörtelen horror egyszerre. Remek tempójú, fékevesztett ámokfutás, melyben a drámai él is igen hangsúlyos! 

Kritika itt!

06. GREEN ROOM


Jeremy Saulnier Blue ruin-ja elképesztően erős fesztiválfilm volt, tűkön ülve vártuk hát a direktor legfrissebb munkáját, mely végül – várakozásunknak megfelelően - nem is okozott csalódást! A rendező jóval nyersebbre vette a figurát, s talán „felhasználóbarátabb” is ezúttal, de a rá jellemző finom artisztikusság a Green room-ban is tetten érhető! Patrick Stewart zseniális gonosz, de már önmagában az alapszitu is rendhagyó, hisz horrorban még tuti nem láttunk életükért könyörgő – majd kíméletlen, véres csatába bonyolódó - punk-rockereket!  R.i.p. Anton Yelchin!

Kritika itt!

05. UNDER THE SHADOW


...és most már olyan is van, hogy „iráni ghost horror”. De még milyen! Babak Anvari azon túl, hogy profi módjára bánik a zsánerelemekkel, mélyen átélhető drámai hátteret is teremt; a feszültséget pedig határozottan és biztos kézzel adagolja, a lehető legpontosabb ütemben, akár csak a legnagyobbak! Az Under the shadow nem szimpla horror: a szervilis emberi magatartás épp úgy megkapja a magáét Anvaritól, mint jelen esetben annak „előzménye”, vagyis maga a bigott vallásosság; azon túl, hogy az iraki-iráni háborús konfliktusba is betekintést kapunk! Nem mindennapi horror-élmény!

Kritika itt!

04.  DÉMONOK KÖZÖTT 2 – THE CONJURING 2


James Wan újfent bizonyítja, hogy még mindig a kisujjában van ez az egész, s ha kell képes olyan feszült, nyomasztó jeleneteket komponálni, melyek láttán az összes Blumhouse iparos szégyellheti a pofáját - mert a futószalagon gyártott szellemhistóriák után még bizony van új a nap alatt! A Démonok között 2 korfestése valami egészen elképesztő (a díszletek zseniálisak!), s Wan hagy időt a nézőnek, hogy belehelyezkedhessen a hangulatba: nem zavarja le csak úgy 80-90 percben a sztorit – mint a pályatársak többsége -, s nem mellesleg: ügyel a karakterábrázolásra, és törődik a kontextussal is. Filmje pedig egy percig sem válik érdektelenné! Így is lehet, kérem szépen!

Kritika itt!

03. A MEGHÍVÁS – THE INVITATION


Kary Kusama olyan precíz és olyan mértéktartó, mint maga Hitchcock, A meghívás pedig nem csak 2016, de az elmúlt évek egyik legzavarbaejtőbb filmje is egyúttal! Nagyon pszicho, és a minimál eszköztár dacára is nagybetűs „horror”, amely az idei esztendő legletaglózóbb fináléjával szolgál – amellett, hogy mindvégig bazira feszült, és iszonyúan nyomasztó. ...és égnek a lámpák...

Kritika itt!

02. A BOSZORKÁNY – THE WITCH: A NEW ENGLAND FOLKTALE


Robert Eggs mozija talán a leghátborzongatóbb a listán! Az a fajta horror, mely után biztosan felkapcsolod a folyosón a villanyt, hogy nyugodt körülmények között tudd lerendezni az elalvás előtti pisit. Eggs elképesztően erőteljes képekkel és iszonyúan impresszív szimbolikával dolgozik, s mindemellett színészeit is parádésan „vezeti”, és a kontextus ábrázolásra is óriási figyelmet fordít. Rideg, hűvös, és borzasztóan kegyetlen!

Kritika itt

01. GOKSUNG – THE WAILING


Az év legkomplexebb, legzseniálisabb és egyben legokosabb horrorja! És honnan máshonnan? Naná, hogy Dél-Koreából! Bűnügyi szál, izgalmas nyomozás, fekete mágia, rituálék és emberi dráma. Ja, és olyan szintű nyomasztás, amelyet egyetlen idei zsánerfilm sem tudott überelni. Hong-Jin Na mozija nem csak 2016 legerősebb horrorja, hanem 2016 egyik legjobb filmje is egyúttal! 

Kritika itt

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése