Az USA-ban 21-én került sor a
premierre, és hát a fene tudja mennyire fain marketingfogás pont karácsony előtt
a mozikba küldeni egy ilyen véres, naturális kamara horrort; ellenben bátor dolog a forgalmazóktól, amiért versenyeztetni merték ezt az ádáz
filmet a kötelező karácsonyi szirupos cukiskodásokkal.
A norvég származású író-rendező, Andre Ovredal a 2010-es Trollhunterrel szerzett magának nevet,
amely nyilvánvaló hibái ellenére is számos filmrajongót állított maga mellé, s
kult státuszát egyértelműen a direktor által teremtett különös, misztikus
atmoszférának köszönheti.
Ovredal izgalmas alkotó, még akkor is, ha a Trollhunterhez hasonlóan a The
autopsy of Jane Doe esetében is kissé hullámzó a színvonal. A film végére
el is fárad a történet és sajnos pont a finálé nem szól akkorát, mint kéne.
Pedig egészen odáig egy kifejezetten figyelemreméltó zsánerfilmet kapunk.
A történet főszereplője egy
apa-fiú páros, akik kórboncnokként - pontosabban halottkémként – tevékenykednek a pecójuk pincéjében kialakított, elszeparált házi laborban. Egy este a seriff egy
ismeretlen lány holttestét gördíti be Tildenékhez,
akik annak rendje és módja szerint hozzá is látnak a melóhoz. A Jane Doe névre keresztelt (ezzel az
elnevezéssel illetik a beazonosíthatatlan női hullákat) 20 év körüli fiatal
lány testére – többedmagával – egy megmagyarázhatatlan bűneset helyszínén
találnak rá a nyomozók, s a különös események sora – mint az várható - Tildenék boncasztalán folytatódik. Ahogy
Jane és az ő kis pihe-puha teste egyre
jobban „megnyílik” – a szó szoros és átvitt értelmében egyaránt -, úgy kerül a
két férfi egyre nagyobb slamasztikába – helyesebben kelepcébe.
Ovredal mesterien építgeti a film első 2/3-át: a boncolás és annak
dramaturgiája lazán a székbe szegez! A direktor igyekszik végig kétségek között
tartani a nézőt, a gyakorlott horror fogyasztók viszont bizonyára viszonylag hamar
rájönnek majd a turpisságra.
A The autopsy of Jane Doe szinte tökéletesen működik egészen odáig,
amíg Ovredal nem kezdi el az olcsóbb horror
eszköztárat (is) igénybe venni az egyértelmű(bb) hatás elérésének kedvéért, s
nem kezdi el beáldozni az egyébiránt remek alapötletet a zsáner kliséinek
oltárán.
Bosszantó, és nem csak a minden
ízében formabontó felvezetés miatt, hanem mert Brian Cox személyében a tökéletes főhős is adott volt a
mutatványhoz! Emile Hirsch-el sincs különösebb probléma, de a nagy öreg mellett egyértelműen eltörpül a
fiatal(abb) színművész játéka.
Spoilerezni természetesen nem fogunk, még jó, de annyit hadd
áruljunk el, hogy Ovredal műve szerencsére
nem a futószalagon gyártott szellemhistóriák sorát gyarapítja – még ha egy
darabig úgy is fest, hogy abba az irányba tart a történet -, s az idei év egyik legmorcosabb horrorjának rettegett gonoszát hívja segítségül a paráztatáshoz. Jó
döntés! Kár, hogy a sztori mégis picit „bent marad”, s nem sikerül megfejelni
a perfekt bevezetés-tárgyalás kombót egy stílusos, elegáns, tökös befejezéssel.
Az egyedi hangulat, Brian Cox, továbbá a rendező kiváló
stílusérzéke és egyénisége miatt azért így is jár a:
70%
Láttam a filmet, nagyon jó szerintem, TETSZETT!
VálaszTörlés("végre valami új")
Szerintünk is okés, voltak egészen zseniális pillanatai. Kár, hogy a végére picit elfogyott a muníció... :/
Törlés