2015. október 12., hétfő

Én, Earl és a csaj, aki meg fog halni - Me and Earl and the dying girl


Az Én, Earl és a csaj, aki meg fog halni egyértelműen az év eddigi „legjátékosabb” mozija. Bár klasszikus dramaturgiai ívet jár be, mégis nagyon friss és nagyon szokatlan.
Alfonso Gomez-Rejon valóban óriásit dobbantott! Ki gondolta volna, hogy a középszerű, a retro-horror mázba nem túl stílusosan meghempergetett The town that dreaded sundown után egy ilyen emberi, könnyfakasztó - de egy pillanatig sem nyálas - alkotással fogja meghódítani a mozirajongók szívét. 


A Me and Earl and the dying girl-ben egész egyszerűen minden a helyén van. Jók a karakterek, szinte minden egyes színész a tudása legjavát nyújtja, s láthatóan és érezhetően örömmel, teljes odaadással formálja meg a figurát. 


Gomez-Rejon jól kezeli a tetőpontokat, nem esik túlzásokba, s könnyfakasztásra is csupán a valóban katartikus végjátéknál kerül sor - a finom independent-íz mindvégig érezhető. 


Divat a filmet a tavalyi, hasonló kaliberű Csillagainkban a hiba-hoz hasonlítani, Greg története a rákos lánnyal azonban sokkal objektívebb – és egyúttal rendhagyóbb -, és bár a Shailene Woodley-mozit is nagyon szerettem, az Én, Earl és a csaj, aki meg akar halni vitathatatlanul magasabban szárnyal, magasabbra tör, mint a Fault in our stars


Greg vívódásai és a coming-of-age hatások kedves bájt kölcsönöznek a műnek, a filmkészítős epizódok bravúrosak, Gomez-Rejon egészen zseniális módon tiszteleg a kedvencei előtt: Kubrick, Francis Ford Coppola, és Truffaut is megkapja a maga külön bejáratú, cuki kis „hommage”-ét. 


Amint említettem, a sztori konvencionális, abban a tekintetben legalábbis mindenképp, hogy nincsenek rendhagyó fordulatok a szkriptben.
A gimnazista Greg összebarátkozik a rákos Rachellel, a két fiatal közel kerül egymáshoz, majd jön a felismerés: „mindannyian kukaceledel vagyunk”… Ezzel szembesülni pedig fájó, bármilyen korban, életszakaszban is próbálja megérteni, elfogadni, feldolgozni az ember… 


A film sava borsát a karakterek, az ötletes történetmesélés, a humor – a Fifti-fifti óta tudjuk, hogy a rákkal bizony lehet viccelni! -, a vizuális megoldások, a szokatlan beállítások, és a sztorizgatós, epizodikus szerkezet, a laza hangvétel adják.
Páratlan élmény az Én, Earl és a csaj, aki meg fog halni
Ott a helye 2015 legjobbjai között, ez nem is kérdés.

95%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése