2016. április 22., péntek

The Witch: A New England folktale


Az igazán vérfagyasztó, hátborzongató, felkavaró horror olyan ritka manapság, mint a fehér holló. Apropó ’holló’! Ilyen kifejező szimbolikát ritkán látni/tapasztalni horror filmben - csak a műfaj emblematikus alkotóinak műveiben láthatott eddig a nagyérdemű ennyire erős, beszédes képeket. Színtiszta költészet, de komolyan!
…de ne szaladjunk ennyire előre! 


Robert Eggers első egész estés moziját már most az év legütősebb horrorjaként tartják számon, és bár nem szeretjük az ilyen jellegű hangzatos frázisokat, a megállapítás igaz, annyival kiegészítve, hogy már évek óta nem volt szerencsénk ilyen nyomasztó filmhez!
A The Witch, miként az ’alcímben’ is szerepel, egyfajta ’népmese parafrázis’, csak hogy itt a boszorkány nem cuki mézeskalács házikóban lakik! Eggers olyan terrorban tartja szereplőit, s vele a nézőt, amely páratlan a maga nemében! Tuti, hogy jó darabig nem szabadulunk majd filmjének gyötrő, nyugtalanító hangulatától.  


A direktor nem véletlen nyert rendezői díjat a tavalyi Sundance-en, s filmje nem csupán a hype-nak köszönheti parádés fesztivál szerepléseit.
Precíz, jól felépített horror a The Witch, amely a kő egyszerű boszorkány sztori mögé rejti a mély emberi/családi/erkölcsi drámát. 


In medias res csöppenünk bele a történetbe: a szigorú keresztény morál szerint élő famíliát ismeretlen oknál fogva száműzi otthonából a new-englandi kolónia. William egy távol eső helyen kénytelen letelepedni feleségével és gyermekeivel, a természet – a Jóisten (?) – azonban egyáltalán nem kegyes az új jövevényekhez. A termés szegényes, a család éhezik, ráadásul a legidősebb lány, Thomasin az erdőszéli tisztáson játék közben szem elől téveszti újszülött testvérét. A csecsemő megmagyarázhatatlan módon, szőrén-szálán eltűnik… A mélyen vallásos család eleinte farkas támadásra gyanakszik, a rengetegben azonban túlvilági, gonosz erők munkálkodnak, s egyre nyilvánvalóbbá válik számukra, hogy itt bizony már az ima sem segít… 


Az atmoszférateremtés elsőrangú. No persze a szürke, mindig felhős, mindig „borult” new englandi táj már önmagában remek „díszlet”, de ehhez párosul még maga a zord történelmi kontextus. Az 1600-as évek elején járunk, egy olyan korban, amikor rendkívül markáns szerepet játszott a vallás, illetve az ahhoz kapcsolódó szigorú etika, s amikor a különféle babonák és hiedelmek még tényleges jelentőséggel bírtak…
A boszorkányüldözés aranykorát élte ez idő tájt, s ennek megfelelően a boszorkányoktól, boszorkányságtól – vagyis az ismeretlentől - való félelem is módfelett meghatározó volt.
Eggers remekül használja ki a rideg, 17. századi „terepet”, bejárja minden egyes zegzugát - szegletét. A „kalandozásban” kiváló társa Jarin Blaschke operatőr, aki végig természetes fényeket használt kompozícióihoz, s Eggers rendezői koncepciójához – a „kevesebb több” elvéhez – igazodva a szűkre szabott képaránnyal (is) igyekezett valódi klausztrofób hangulatot teremteni.
…a fullos nyomasztáshoz hozzájárul még a „beteg” score, amelynek nyugtalanító hang kollázsaitól tutira kiráz majd a hideg!  


Eggers ugyan használ tipikus horror-kliséket - itt-ott felüti a fejét egy-egy jump scare -, de szokatlan „fogalmazásmódja”, és a zsigeri paranoia egészen egyedülállóvá varázsolják művét.
A direktor nagyszerű tempót diktál, a forgatókönyv remek; ugyanakkor szerény véleményünk szerint pont 1-2 perccel tart tovább a The Witch, mint kéne… Nyilván nem fogjuk elspoilerezni a sztorit, de talán a legeslegutolsó szcéna már nem feltétlen hiányzott. Ízlések és pofonok… Ettől még Robert Eggers filmje kiváló!
Lám, a horror zsáner azért évről évre "kitermel" egy-egy „csodás” alkotást!

85%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése