2016. április 25., hétfő

The survivalist


Posztapokaliptikus mozgóképes víziókkal tele a padlás. Az eddig csupán rövid filmeket jegyző brit Stephen Fingleton azonban The survivalist c. alkotásával – nyugodt szívvel kijelenthetjük - új távlatokat nyitott a szubzsánerben.
Fingleton disztópiája kibaszottul zord és rideg!
Itt kérem nincs mellébeszélés – egyrészt: a rendező nagyjából a 20. perc tájékán ad egy-egy borzasztóan kimért, elmormogott predikatív szószerkezetet szereplői szájába, másrészt: a The survivalist olyan posztapokaliptikus mozi, amilyennek minden posztapokalitpikus mozinak lennie kéne: rohadtul nyomasztó! 


Nincs túlmagyarázva a történet, csak sejteni véljük, hogy valamiféle gazdasági összeomlás/válság utózöngéivel kényszerül szembenézni a film szűkszavú, névtelen „hőse”. A fickó remeteként, a vadonban próbál túlélni: önellátó gazdaságot vezet, növényt termeszt, vadászik… Mindeközben pedig kurvára „résen van”, hiszen az embertelen körülmények kellős közepette bárki képes lenne elnyisszantani a torkát egy kis élelem reményében...
…főszereplőnk életébe aztán váratlanul betoppan két ismeretlen nő (anya-lánya). Az új élethelyzet új kihívások elé állítja a magának való férfit…


Stephen Fingleton mozija rezignáltan tárja elénk a drámai alapszitut…
Ennyire érzékletesen azonban még egyetlen hasonszőrű alkotás sem ábrázolta a túlélésért vívott kőkemény küzdelmet! Többek között ennek az ’ambivalenciának’ köszönhetően válik igazán emlékezetes mozivá a The survivalist: Fingleton szembemegy a konvenciókkal, bátran, merészen illusztrál, játszik az emócióinkkal - hasonlóan, mint John Hillcoat a 2010-es Az út c. Cormac McCarthy adaptációban…
Hőseink – antihőseink - egymásrautaltsága/viszonya zavarba ejtő: bármilyen lelki – és testi függés dacára is képesek egymás ellen fordulni - pusztán a túlélési ösztön vezérli őket.
A színészek kiválóan teljesítenek, Mia Goth - Shia LaBeouf barátnője – tökéletes választás volt Milja szerepére, de az ír származású Martin McCann (A titánok harca; X+Y) sem okoz csalódást - szuggesztív, erős karakter. 


Stephen Fingleton filmje „nehéz” trip, számos „megterhelő” képpel és jelenettel...
Csak haladóknak!

80%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése