2020. február 23., vasárnap

FOMO: Megosztod, és uralkodsz


Nem, nem a legjobb, de minden kétséget kizáróan az elmúlt évek legfontosabb magyar filmje a FOMO.
Hartung Attila nem csupán a 21. század elcseszett értékrendje felett tör pálcát, nem szimplán erkölcscsőszt játszik, hanem megpróbálja feltárni a probléma gyökerét. Nem kis vállalás…


Fiatal tizenéves lájkvadász vlogger srácok őrültködnek, gyártják az idétlenebbnél idétlenebb, tartalmatlanabbnál tartalmatlanabb kontentjeiket. Manapság ez dívik. Így pozícionálják magukat a tápláléklánc tetejére a srácok.
Az iPhone kamerák mindig aktívak. A suli buli alkalmával is, amikor a galeri egyik tagja, az egyébként disztingvált jó fiú Gergő, a party hevében kicsit túlbuzgóan nyomul rá a vele szimpatizáló Lillára.
Aki nem mellesleg tanárgyerek, így a későbbi balhé tutira nem úszható meg, nem beszélve arról, hogy Gergő alkoholos állapotából fakadóan kicsit túlteljesíti a videós kihívást, s kvázi megerőszakolja a piától totális delíriumba került fiatal lányt.


A film innentől válik igazán izgalmassá, hisz végigkíséri a szexuális abúzus következményeit. Kiderül, hogy a videós gang egyáltalán nem találja gáznak Gergő tettét, sőt, az est egyik bagatell eseményeként tekintenek rá. Úgy vélik, hogy a lány egyébként is „kierőszakolta magának az erőszakot” kihívó viselkedésével, no para!
Gergő mindeközben tépelődik azért, de amellett, hogy ő maga sem képes felfogni a történtek igazi súlyát, Hartung azt is megmutatja, hogy a fiatalok elcseszett gondolkodása az elcseszett neveltetés eredménye, s a probléma jóval összetettebb annál, hogy néhány idióta tini agyára ment a netpornó. A gazdag vállalkozó apuka ugyanis csupán annyit lát az esetből, hogy fia elesik a floridai ösztöndíjtól, s az ő reputációja is csorbát szenved, ha az eset kitudódik. Így mindent megtesz azért, hogy eltusolja az ügyet.


Hartung már-már bántóan nyílt és őszinte. Kellemetlen szembesítés a FOMO a materialista, lélektelen világgal és a mai fiatalság felszínes, sekélyes értékrendjével. A legkellemetlenebb az egészben pedig az, hogy Hartung csak egy kicsit túloz. Épp annyira, amennyire a történet kívánja. Pusztán a mondanivaló, az üzenet érdekében.
A telefonos felvételek kezdetben kicsit nehézkessé teszik a befogadást, de a sebes, villámgyors vágásokhoz aztán hamar hozzászokik a szem, s miután megtörténik az a bizonyos kulcsjelenet, már nem is a film vizualitására fókuszálunk, hanem a sokkolóan valóságos történetre.


Szexuális szocializáció, pornó kultúra, egyetemes értékrend, erkölcsiség. Ilyen releváns témákat érint a FOMO. Nincs ideje mindbe belemélyedni, de rávilágít egy csomó fontos dologra, amelyek alapjaiban határozzák meg a mai dühös, agresszív, fiatalság világlátását, torz viselkedésmintáit, közönyét és rezignált nihilizmusát.
Akiknek nem ciki, sőt kifejezetten mulatságos és magától értetődő, mi több, szórakoztató a 60 éves hajléktalant egy ezresért táncra bírni, és mindezt természetesen videóra venni.
Bicskanyitogató.
Hartung Attila filmje nem tökéletes, de a kívánt hatást eléri, s vállalt misszióját messzemenően teljesíti!

80%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése