2020. február 9., vasárnap

2019 TOP 20


Íme kedvenc filmjeink az elmúlt év terméséből – most már szinte hagyományszerűen – az aktuális Oscaros hétvégén, még épp a gála előtt.
Érdekes esztendő volt a tavalyi filmes fronton. Most először jutott kicsit kevesebb időnk a mozira. Így viszont legalább körültekintőbben tudtunk szelektálni.
Szummázva: 2019 kevesebb remek filmmel büszkélkedhet, mint 2018, sok volt a csalódás, a „többet vártam” – érzés, viszont ezúttal sokkal több rendhagyó, zseniális mestermű jutott a vetítőtermekbe, mint az elmúlt egy néhány évben összesen. Elég, ha csak a Joker-re, a távol-keleti mozi remekeire (Bolti tolvajok; Élősködők), Tarantino legújabb eposzára, vagy a horror újbóli, erőtől duzzadó reneszánszára gondolunk. 
Biztos lesz olyan mozi, amelyet néhányan hiányoltok majd a sorból, és akad olyan is, amelynek a szerepeltetését megkérdőjelezitek, de ahogy a blog és a benne szereplő kritikák, úgy ez a felsorolás is teljes mértékben szubjektív - és közben minden igyekezetével azon van, hogy távol tartsa magát a filmes elitizmustól.  
Kimaradt pár „odakívánkozó”, mint pl. a sokak által méltatott Az ír, a Fehér éjszakák, vagy A világítótorony. Pusztán csak azért, mert találtunk náluk erősebb "versenyzőket". 
...s itt és most azt is muszáj megjegyeznünk, hogy a nagyjátékfilmek mellett egyre inkább elvarázsolnak bennünket a rövidke sorozatok is. Tavaly e téren a legkiemelkedőbb számunkra a When they see us, és a Sex Education voltak, de persze szerettük a Stranger things-et, immáron harmadjára is!
Jöjjenek hát 2019 szerintünk legjobb, legmegrendítőbb, legszebb filmalkotásai. Kellemes szemezgetést!

20. KEGYETLEN ZSARUK 


S. Craig Zahler nem tudta túlszárnyalni a Brawl in Cell Block 99 zsenialitását, de a Dragged Across Concrete így is szépen ágyazódik be az eddig igen kiegyensúlyozott - de rövidke - életműbe. Zahlernek a negyedik filmes nekifutására mindenképp váltania kell, s ezzel vélhetően ő maga is tisztában van. Viszont ebben a noir-os, humoros crossover darabban is a rá jellemző különös módon csűri-csavarja a sztorit, s Mel Gibsonból kihozza az igazi, ízig-vérig színművészt. 

19. FÁJDALOM ÉS DICSŐSÉG


Almodóvar a múltját fejtegeti, s ha egy olyan kaliberű fazon tesz számvetést, mint Pedro Almodóvar, akkor biztosra vehetjük, hogy az kellően stílusos és elegáns lesz. A Fájdalom és dicsőség nem a legjobb Almodóvar darab, de már csak témája okán is a legszemélyesebb és legkitárulkozóbb munkája a mesternek.

18. A NEVEM DOLEMITE


Rudy Ray Moore filmes portréja az utóbbi évek egyik legtökösebb, legszórakoztatóbb biopicje, amelyben az elemében lévő Eddie Murphy olyan szenzációs alakítást nyújt, hogy abszolút megérdemelten jött a sok-sok nívós díj és jelölés. A Dolemite kicsit talán terjengős és szószátyár – mint Murphy maga -, de a fekete szupersztár olyan nagyot megy benne, hogy simán megbocsáthatóak a film gyermekbetegségei.

17. A KEDVENC


Ha Lanthimos, nálunk még mindig A homár… Ettől függetlenül szerettük A kedvencet is, mert ilyen pofátlan, mocskos, bűnös kosztümös filmet még soha az életben nem láttunk. A görög színészei pedig most is, mint mindig, brillíroznak!

16. ZÖLD KÖNYV 


A 2019-es Oscar-gála „legjobb film” kategóriájának győztese kellemes mozi. És akkor nagyjából mindent el is mondtunk róla. A tavalyi nem túl erős mezőnyben azonban mi is neki szavaztuk volna a díjat, hisz végső soron jót mulattunk Viggo Mortensen KFC-s mutatványain és konstans zsémbelésén, Mahershala Alival pedig valóban felejthetetlen párost alkotnak. Nem igazán fajsúlyos, de annál szórakoztatóbb feel-good mozi ez. Ráadásul helyén van a szíve, s ez utóbbi a sikerének záloga. 

15. MŰ SZERZŐ NÉLKÜL


A németek Oscar-jelölt eposzi hosszúságú mozgóképes nagyregénye páratlan filmélmény. Donnersmarck csinált már jobb filmet - ugye ott a bióban a zseniális A mások élete -, de a Mű szerző nélkül ismét a direktor jobbik formáját mutatja. A sztori meg, bármily hihetetlen, valóban 'megtörtént'!

14. A KÉT PÁPA


Két szuper, szuperül teljesítő színészlegenda a Vatikánban. És beszélgetnek. Sokat. Mi pedig tátott szájjal figyeljük az izgalmas okfejtéseket, érveket és ellenérveket. A két pápa bátor kamaradarab, amely nem jöhetett volna létre, ha nincs a Netflix! És ez most nem olcsó reklám duma!

13. ROCKETMAN


Amennyire nem egyeztünk a Bohemian Rhapsody-val, annyira bírtuk Dexter Fletcher ultra bevállalós, szókimondó Elton John biopic-jét. Szerintünk Taron Egerton is simán megérdemelt volna egy Oscar-jelölést, de valami oknál fogva a Rocketmannek közel sem volt olyan ügyes a marketingje, mint a Mercury-filmnek...

12. AZ ÁTKELÉS MADARAI


A Keresztapa kolumbiai változatában helyi indián törzsek ugranak egymásnak a kibontakozóban lévő marihuána biznisz következtében. A történet olyan, akár egy mágikus realista nagyregény: a ’60-as években indul, s a ’70-es évek legvégén zárul. Addig pedig jó sok fej – és vér - hullik, a wayuu törzs pedig szépen lassan elhagyja hagyományait és tartását. S mindez a pénz, a kapzsiság, a bosszú és a beszivárgó nyugati kultúra miatt.

11. DOGMAN: KUTYÁK KIRÁLYA


Minden tekintetben masszív filmélmény, Matteo Garrone tollából. A Gomorra világhírű rendezője egyfajta modern Dávid és Góliát sztorit vitt a vászonra, méghozzá igen lebilincselő formában. Garrone azonban csavart egyet a toposzon, s a lehető legrealisztikusabban ábrázolja a kisember – nagyember párharcát. Remek film, Marcello Fonte briliáns jutalomjátékával.

10. BOLTI TOLVAJOK


A japán film, amelytől betérdelt Cannes, és vele együtt az egész filmvilág. Halkan megjegyeznénk: abszolút indokoltan. A Bolti tolvajok igazi érzelmi hullámvasút, hamisítatlan távol-keleti hangulattal, mély mondanivalóval, komoly üzenettel. 

09. TESTVÉRLÖVÉSZEK


Kiváló western, méghozzá attól a Jacques Audiard-tól, akinek olyan európai filmremekeket köszönhetünk, mint A próféta, vagy a Rozsda és csont. Audiard könnyen elvérezhetett volna ebben a jellemzően amcsi műfajban, de könnyű szerrel bizonyította, hogy van még új a vadnyugati Nap alatt. A Testvérlövészek egyéni hangvételű, rendhagyó nem vegytiszta western, olyan kiváló aktorokkal a nyeregben, mint Joaquin Phoenix, John C. Reilly, és Jake Gyllenhaal.

08. AZ ASZFALT KIRÁLYAI


James Mangoldot szokás Hollywood egyik legmegbízhatóbb iparosának nevezni. És valóban! A lassan veteránnak számító rendező szinte már mindenféle zsánerben kipróbálta magát, és az egy Kéjjel-nappal c. mellényúlást leszámítva, rendre remek filmeket tudhat a filmográfiájában. Ezúttal kicsit messzebbre merészkedett, mint szokott, ezért is jár a piros pont, de legfőképpen azért, mert annyira ritka az ilyen klassz, hangulatos autóversenyzős mozi, mint a fehér holló. Az aszfalt királyai hiánypótló alkotás, vérprofi munka, ahogy azt Mangoldtól megszokhattuk, ráadásul szíve is van, méghozzá jó nagy! Aki él, hal az autósportért, annak kötelező darab, aki szimplán a jó filmeket kedveli, annak meg erősen ajánlott!

07. KAFARNAUM: A REMÉNY ÚTJA


Az egyik legmegrendítőbb mozi a listán. Nadine Labaki libanoni rendezőnő nagyon ért a kényes, kényelmetlen témák interpretálásához. Ezúttal Bejrút nyomornegyedébe kalauzol, s történetében egy olyan kisfiú kálváriáját követhetjük nyomon, aki végső elkeseredésében feljelenti szüleit, amiért azok a világra hozták. Kemény, felkavaró téma, dokumentarista tálalásban, a szenzációs Zain Al Rafeea-val a főszerepben.

06. HIDEGHÁBORÚ 


A tavalyi Oscar-gálán 3 jelölést begyűjtő lengyel alkotás az utóbbi évek legszebb szerelmes filmje. Annyi érzelem, annyi odaadás és annyi szomorúság szorult ebbe a moziba, ami már önmagában nehéz néznivalóvá teszi. Pawel Pawlikowski tűpontos rendezését, és Lukasz Zal zseniális monokróm képeit, s a film csodálatos zenéjét még sokáig fogjuk emlegetni!

05. MI


Bírtuk a Tűnj el! fricskáit is, de a Mi komplexitása úgy véljük túlszárnyalja Jordan Peele bemutatkozó sikerfilmjét. Lám, milyen egy csoda a horror műfaj, s mennyi lehetőség rejlik benne! Az afro-amerikai rendező egyértelműen a zsáner legegyedibb hangja manapság. A Mi pedig az év horrorja nálunk. Nincs kérdés!

04. VOLT EGYSZER EGY...HOLLYWOOD


Sokan ekézték, szerintünk azonban Tarantino egyik leghangulatosabb alkotása a Volt egyszer egy…Hollywood. Melyet ráadásul az álomgyár két ikonikus szupersztárjával abszolvált a mester. 2019 legütősebb feel-good mozija számunkra minden tekintetben Quentin merengős, szuper cool hőseposza.

03. JOKER


A fene gondolta volna, hogy egy vígjáték rendező fogja megreformálni a szuperhős mozi műfaját. Na jó, a Joker, azon túl, hogy a Batman univerzum egyik emblematikus főgonoszának karakterére épít, sokkal inkább klasszikus értelemben vett karakter dráma, semmint szuperhős mozi. Ugyanakkor Todd Phillips nagyon jó érzékkel látta meg a lehetőséget a figurában, s ezzel tálcán kínálta fel Joaquin Phoenix számára az Oscart. Mert holnap a színész végre díjra váltja a negyedik jelölését, erre szinte mérget mernénk venni.  

02. ÉLŐSKÖDŐK


…nehezen áll neki az ember a távol-keleti filmnek. Egyrészt szokatlan a nyelv, szokatlan a kontextus, és bármennyire is közönségfilmről beszélünk az Élősködők esetében, azért Dél-Koreában e fogalom merőben mást jelent, mint nálunk, vagy még inkább az amerikai kultúrában. Bong Joon Ho filmje a nagybetűs „távol-keleti közönségfilm”. Azaz: merész, bátor, különleges, pattanásig feszült és szókimondó. Az Élősködők a tavalyi év legbizarrabb, legsokkolóbb moziélménye volt számunkra. S egyben az egyik legszórakoztatóbb film, amit láttunk 2019-ben. Igazi csemege, igazi crossover mozi!

01. HÁZASSÁGI TÖRTÉNET


A Házassági történet az egyik legszebb film, amelyet valaha láttunk, és itt most nem az érzelmes filmrajongó beszél belőlünk, hisz az élménynek is volt már ideje bőven leülepedni. Scarlett Johansson és Adam Driver fantasztikusak, a finálét pedig soha a büdös életbe nem fogjuk elfeledni. Mestermű!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése