2020. február 14., péntek

A világítótorony - The Lighthouse


Az A24 tartja magát. A srácok célja továbbra is az, hogy egyfajta zászlós hajói legyenek a modern, alternatív filmművészetnek.
A stúdió határozott nézetei kétségbevonhatatlanok, a portfóliójuk pedig valóban magáért beszél: ösztönös, művészi értelemben kifejezetten erős,  szabad szellemű alkotások szerepelnek az eddigi palettájukon, amelyek valóban azt kommunikálják, hogy az A24 tesz a trendekre és a nagyközönség elvárásaira.  


Ki tudja, meddig lehet bírni ezt a széllel szemben pisilős attitűdöt, ugyanis A világítótorony is annyira „alter”, hogy hiába a két főszereplő zseniális alakítása, és Jarin Blaschke hipnotikus monokróm felvételei, a film nem igazán tudta magát beavászkodni a díjátadókra. Oké, a Fipresci-díj Eggers-hez vándorolt Cannes-ban, a kivételesen erős operatőri munkát sem tudták megkerülni az ítészek, így volt BAFTA-jelölés és Oscar nomináció is, de sem a rendezői munka, sem a két aktor teljesítménye nem lett érdemi módon kiemelve, elismerve.


Pedig Robert Pattinson és Willem Dafoe borzasztóan nagyot játszanak! Szinte mindvégig egymást túllicitálva... s kettejük mély és zsigeri alakítása teszi valóban feledhetetlenné a filmet. 


Robert Eggers az egyik legfigyelemreméltóbb fiatal kortárs rendező, akit karakteres bemutatkozó mozija, A boszorkány után a legkönnyebb volt szimplán horror-titánnak titulálni. De az igazság az, hogy bár Eggers ezúttal is egy rendkívül nyomasztó, felkavaró filmet forgatott, a művészetében épp úgy helyet kap a dráma, a tragikum, a humor, mint a horror.
Sőt, ezúttal dogmafilmes elemeket is használ, és képzőművészeti hatásokban is bővelkedik a filmje: a vizualitás és a képi metaforák meghatározó pillérei a történetnek. 


A sztori Kubrick Ragyogásával mutat rokonságot. Itt is a civilizációtól elzárt egyén pszichés megzuhanását követhetjük nyomon, lépésről lépésre. Azzal a különbséggel, hogy Eggers kevésbé jeleskedik a jellemábrázolásban. S ugyan a jelenetei, a sokat méltatott operatőri munka – a képek -, illetve a film atmoszférája baromi erőteljesek, a rendező picit elsinkófálja a karaktereit. Így pedig nehéz katartikus élményt elérni. Pedig a zárójelenet, és a záró képsorok iszonyúan kemények, mégsem sikerül abszolválnia A világítótoronynak az áhított hatást.


Ettől függetlenül Eggers második filmje, csak úgy, mint A boszorkány, erőteljes darab, de a bemutatkozó mozi komplexitását nem tudja prezentálni.

80%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése