Összesen 10 kategóriában jelölte
Oscar-díjra az Amerikai Filmakadémia Sam Mendes legújabb I. Világháborús
moziját, mely az előzetes latolgatások, s a Golden Globe-on és a BAFTA-n való
diadalmenet után végül az Oscar nagy vesztese lett, hisz a 10 nominációból „csupán”
a technikai kategóriákban – sound mixing, vizuális effektusok és operatőri
munka – tudott győzedelmeskedni.
Pedig szinte mindenki biztosra vette,
hogy az 1917 a tuti befutó, és simán nyeri a legjobb filmnek járó Oscart. Végül
ugye Bong Joon Ho vitt mindent, de látva a sokak által tévesen csupán technikai
trüvájként kezelt/értelmezett Mendes mozit, bizony nem került volna igazán
rossz helyre ez esetben sem a fődíj.
Mert az 1917-nek minden kétséget
kizáróan ott a helye a legjobb világháborús mozik legfelsőbb ligájában! Még
akkor is, ha emocionális szinten a már ismert hangulati elemekkel operál.
Sam Mendes és az immáron kétszeres Oscar-díjas operatőr, Roger Deakins olyan háborús víziót vitt közösen
a vászonra, amely páratlan a maga nemében. Ami nem csupán vízió, hanem maga a
kőkemény realitás.
Deakins zseniális munkát végzett –
ahogy azt tőle megszokhattuk -, egész egyszerűen nem kerülhetett idén máshoz a
legjobb operatőrnek járó arany szobrocska!
Körülbelül 20 vágás van mindösszesen
a filmben, ami egy 110 perces egész estés mozi esetében nem kis dolog, nem
mindennapi vállalás. Az 1917 ezzel a vágásnélküliség illúzióját keltő
koncepciójával pedig még inkább a háború emberközeliségére súlyoz: nagyjából
olyan érzetet keltve, mintha egy pov-perspektívájú háborús videójáték
élőszereplős verzióját néznénk.
Ebben a „játékban” azonban
mindenkinek csupán egy élet jár, az is folyton pengeélen táncol, s benne van a
pakliban, hogy egy nosztalgiával átitatott baráti beszélgetés után már a halott
katonatársunk nyakából tépjük le a dögcédulát.
Igen, valami ilyesmi lehet a
háború… Tök jó, hogy nem kell megtapasztalnunk, vagyis hogy: tök jó, hogy
vannak olyan filmesek, mint Mendes, akik rámutatnak arra, hogy mennyire
hiábavaló, értelmetlen és vérfagyasztóan inhumánus volt ez a mészárszék.
…amikor az ember kénytelen
hozzászokni a lövészárkokban rothadó holttestek konstans látványához – mintha mind csupán kötelező
„kelléke” lenne a rémálomszerű díszletnek.
S amikor már egy-egy hősies
cselekedetért kiérdemelt plecsni is teljességgel értelmét és jelentőségét
veszti. Mert bármennyire is elcsépelt, a túlélés a cél. S akkor simán képes az
emberfia elcserélni az egyenruháján díszelgő kitüntetést egy üveg borért, vagy
egy csajka ételért.
Mendes mozija nagyon érzékletesen
hozza mindezt, George MacKay személyében pedig adott a karizmatikus, karakteres
főszereplő is.
Az 1917 első 50 perce maga a
színtiszta zsenialitás, a második fele „csak” szimplán nagyon jó. Összességében
azonban egy kompakt, emlékezetes filmélményben lesz része annak, aki jegyet
vált Sam Mendes bravúros, magával ragadó háborús road movie-jára.
85%
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése