2015. november 4., szerda

No escape


A „meddig mennél el a szeretteidért egy krízis helyzetben” frázis mindig elevenébe talál.
Az Úgy fent, mint lent és az Ördög rendezője, John Erick Dowdle is ezzel a közhelyes szituval operál, és bár egy-két oda nem illő elemet a direktor „sikeresen” beemelt – vagy véletlen benne felejtett (?) - a kontextusba, a No escape egészen jól vizsgázik! 


Egy amerikai család Délkelet-Ázsiába utazik az új élet reményében: apukának jövedelmező munkát ajánl az ottani konszern, érkezés, kipakolás, „hurrá, megérkeztünk, irány a swimming pool!” …hamarosan azonban egy véres polgárháború kellős közepén találja magát a Dwyer family. „Nincs menekvés…
Időközben kiderül: az egyetlen lehetőség, hogy a szomszédos Vietnám menedékjogot nyújtson a családnak, addig azonban számos akadályon kell átvergődnie magát az Owen Wilson vezette famíliának…


Apropó Owen Wilson! Egészen meglepő, de a fazon teljesen autentikus a gyermekeit és feleségét foggal-körömmel védő családapa szerepében. Lake Bellel (Hamarosan…; Csak szexre kellesz) egyébként is remek párost alkotnak, s tulajdonképpen ez az összhang az, ami miatt a No escape igazán működik! Ergo: van kiért, kikért izgulni! 


…és ha egy őrjöngő vadállat machete-vel rohan a gyereked felé, akkor ott nincs pardon, nincs választási lehetőség! Ölni kell!
A feszültség és az izgalom jó érzékkel adagolt, ugyanakkor Dowdle mozija a kötelező köröket is lefutkározza azért... Bár szerencsére nincs teletűzdelve a film bárgyú nagyjelenetekkel, mégis van egy-két indokolatlan, felesleges - a narratívához nem igazán passzoló - szcéna, mely nélkül simán zsigeribb és hatásosabb lehetett volna a No escape


Pierce Brosnan karaktere rendben van, de „Kenny Rogers”-szel egy olyan vonulatot visz az egyébként drámai szituba, ami kissé stílusidegen és a klasszikus akciófilmes klisékhez igazodik - ez a hangvétel pedig egész egyszerűen nem áll jól a sztorinak. Ezt nyugodtan hanyagolhatták volna az alkotók, de legalábbis tálalhatták volna stílusosabban és realisztikusabban a „felmentő sereg” megjelenését - illetve jelenlétét.
…no és persze a sztereotípiák is működnek, vannak a jók és vannak a rosszak, de talán ez már kisebb hiba, hiszen valahogy mégiscsak muszáj volt megkülönböztetni egymástól a két ellenpólust.
A fókuszban pedig a családi dráma és a krízis helyzet áll, ami kétségkívül pattanásig feszült.
A záró képsorok nagyon Hollywood-kompatibilisek, valószínűleg nem árulok el nagy titkot: „minden jó, ha a vége jó”…


Hányatott sorsú filmről van szó, a No escape ugyanis már 2013 óta csak a bemutatóra vár, végül csupán ez év szeptemberében került az amerikai mozikba.
Tulajdonképpen egy sikeres projektről beszélhetünk, hiszen az igen szerény 5 millió dolláros büdzsét már a nyitóhétvégén túlszárnyalta a film, jelenleg pedig már 30 millió körüli bevételnél jár, ami közel sem rossz eredmény.
A kritikusok véleménye megoszlik a filmről, a nézők azonban úgy tűnik, hogy szeretik Dowdle low-budget akció-thrillerét. Azt az egy-két negatívumot leszámítva alapvetően nekem sem volt ellene kifogásom!

70%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése