2016. február 25., csütörtök

Ifjúság - Youth


Sorrentino, La grande bellezza c. díjesővel jutalmazott mozija nálunk nem aratott osztatlan sikert. Láttuk az erényeit, de az olasz filmes artisztikussága icipicit távol áll tőlünk.
Nos, a helyzet az, hogy a Youth-al Sorrentino sikeresen balanszba hozta a művészfilmes attitűdöt, az entertaining faktorral. Az Ifjúság ebből a szempontból egyértelműen a 45 éves olasz direktor eddigi legátgondoltabb, legérettebb munkája. 


Ami A nagy szépségben még modorosnak tűnt, az itt teljesen helyénvaló és releváns. A két mozi egyébként is mutat párhuzamokat - a témát tekintve legalábbis mindenképp. Mindkét mű magáról az „életről” szól - s annak legfőbb kérdéseit feszegeti. „Mi a célunk ezen az elcseszett planétán? Mi a rendeltetésünk?”. 


Az, hogy Sorrentino ezúttal sokkal élvezetesebb és szórakoztatóbb – lazább (?) - nagyban köszönhető a két szupersztárnak, Harvey Keitelnek és Michael Caine-nek, illetve a multikulturális közegnek, és hangvételnek. A nagy szépségben Paolo Sorrentino Fellini hagyatékával zsonglőrködött, s nagyon, de nagyon „olaszos” volt, most azonban egy sztárokkal teletűzdelt „nemzetközi” filmet forgatott.
Az a fajta merengős, meditatív atmoszféra, ami A nagy szépséget jellemezte ezúttal is jelen van, de a két kulcsfigura - a levitézlett filmrendező és az idős zeneszerző - számára már jószerivel tét nélküli az élet, s így a két karakter nem is megy bele olyan mély morális és lélektani fejtegetésekbe, mint Jep Gambardella, a római író. 
Caine és Keitel figurája sztoikus belenyugvással várja a véget a svájci szanatóriumban. A két fickó magasról tesz a világra, az elmúlást kellő iróniával kezeli, az öregedés esetlenségét és kiszolgáltatottságát pedig szimplán körberöhögi. Ez a típusú hozzáállás baromira szórakoztató, de borzasztóan könyörtelen is egyben… Sorrentino pedig ügyesen lovagolja meg ezt a kettősséget…    


Jól körülírható sztori ezúttal sincs, de az Ifjúság történetfolyama magával ragadó és élvezetes. Paul Dano és Rachel Weisz karaktere is hozzátesz a nagy egészhez, ahogy Jane Fonda rövidke felbukkanása is élményszámba megy – pláne, hogy irtóra önreflexív. Díjaztuk!
A dialógok sziporkáznak, Sorrentino most nagyon gördülékenyen fogalmaz, s vizualitás tekintetében sem olyan elrugaszkodott ezúttal, mint a korábbi filmjeiben. 


Bár vélhetően sosem leszünk borzasztó nagy Sorrentino-fanok, de az biztos, hogy az Ifjúság által közelebb kerültünk az olasz filmrendezőhöz!
Köszönjük mester, akárhogy is, de egy élmény volt!

85%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése