2016. február 24., szerda

Mommy


Xavier Dolan a 2009-es Megöltem Anyámat c. bivalyerős ’szociodrámával’ hívta fel magára a szakma figyelmét. Dolan nem csak rendez és ír, előszeretettel „játszik” is. A Mommy esetében maradt a „kamerán innen”, cserébe azonban nagyszerű színészeket verbuvált filmjéhez, akik szülőhazájukban, Kanadában már több ízben bizonyítottak.
Anne Dorval és Suzanne Clément is visszatérő vendégek már a „Dolan univerzumban”… 


Apropó „univerzum”… furcsa, hogy egy 1989-es születésű filmes esetében kiforrott stílusról beszélhetünk, de az igazság az, hogy Xavier Dolan már most rettentően karakteres! No persze mindig van hova fejlődni, de Dolan „hangja” felismerhető és rendkívül jellegzetes. Témaválasztása mindig lényegre törő, mindig valamiféle lelki vajúdást szemrevételez – megfigyelőként, objektíven -, s borzasztóan pregnáns karakterdrámákat mutat. 


A Mommy egy intézetből szabadult deviáns tinédzser, Steve és szintén zűrös édesanyja, Die összecsiszolódásának története. Nagyon nagy vonalakban…
Dolan Cannes-ban Jury Prize-t nyert alkotása kendőzetlenül beszél az anya-fiú kapcsolatról (ugye a film dereka tájékán van az az igen zavarba ejtő jelenet…), tök szemléletesen és bátran ütközteti a konvencionálist az inkonvencionálissal, s közben még szórakoztató is… Pedig rettentően nyomasztó és pesszimista film! Dolan már eleve a képarány beállításával is feszélyezi a nézőt: 98%-ban „összenyomott”, 1:1-es, klausztrofób képeket kapunk. …néhány idilli perc erejéig ugyan a direktor „kitágítja” a perspektívát, de azt is csak azért, hogy aztán ismét, könyörtelenül „satuba foghassa” filmjét, s vele együtt a lelkünket is… 


Klassz zenék, határozott rendezői attitűd, jól megformált karakterek, egy lehengerlő főszereplő (Antoine-Olivier Pilon) és egy remek szkript! Ennyi kell egy igazán jó filmhez!
25 évesen Cannes-i díjazottnak lenni nem piskóta!
Xavier Dolan, a kanadai francia!

85%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése