2017. december 8., péntek

Dunkirk


Christopher Nolan filmkölteménye úgy pulzál, akár egy veretes hexameter.


…és igen, Nolan nem képes hibázni. Van ilyen, a fickó zseni. Nyilván be lehet(ne) kóstolni őt is, az érzelmekkel mindig hadilábon állt például, ugyanakkor minden esetben tűpontosan szerkeszt, és olyan képeket illeszt egymás mellé, olyan beállításokkal operál, amelyek elvarázsolnak, és egy másik univerzumba röpítenek.


A Dunkirk Nolan festménye, Mona Lisa-ja. Vizuális ars poeticája és hitvallása. Kevés párbeszéddel, kevés gesztussal, viszont annál több kifejezőerővel és energiával.
Regényes a film, mintha csak Merle vonatkozó írása, a Két nap az élet elevenedne meg a képkockákon.


Nem árt tisztában lenni a film által bemutatott történelmi szituációval. Nolan ugyanis nem magyaráz, nem rágja szánkba a sztorit.
A Dunkerque-i csata a második világháború egyik legnagyobb ütközete volt, amelyben a francia-brit (és belga, illetve holland) szövetségesek csaptak össze a német Heeresgruppe-val.
A zömében brit és francia katonákat a náci erők az 5 km-es francia Dunkuerque-i partszakaszra szorították. Közel 400.000 ember várta a kimenekítést, még mielőtt Hitler Wehrmacht-ja és a Luftwaffe lesúlyt. Ehhez kapcsolódik szervesen az ún. Dynamo hadművelet, mely a partszakasz evakuálását tűzte ki célul. Számos angol hadihajó, bárka, halászhajó és jacht indult a brit partokról a bajbajutottakért.


Miközben a náci légierő folyamatosan bombázta Dunkerque-t, az összefogásnak köszönhetően sikerült 330.000 katonát kimenekíteni a partszakaszról. A dűnéken 32.000 szövetséges katona holtteste maradt… A németek aztán elfoglalták Dunkerque-t (1940. június 4-én): a partszakaszt még mindig kitartóan védő 36 ezres szövetséges sereg végül megadta magát.


Nolan kiválóan vázolja, interpretálja a krízis szituáció mérhetetlen feszültségét. 3 fontosabb – párhuzamosan futó – fejezetet indít útjára. Így vízen, földön, levegőben is „képben vagyunk”. Látjuk a mentési akció elszánt buzgalmát, a partszakaszon rekedt katonák túlélésért vívott – olykor reménytelennek tűnő - harcát, és a spitfire-ekkel manőverező brit vadászpilóták küzdelmét a német légierővel.


A direktor elképesztő precizitással vezényli a filmet, nincs semmi sallang, semmi felesleges közjáték. Ha olykor meg is pihen a történet, a kamera akkor is a katonák reményvesztett arcát, tekintetét figyeli.


Christopher Nolan olyan háborús eposzt tett le az asztalra, amely az újkori követelményekhez igazodva tud mégis imponálóan régimódi lenni. Nincs hatásvadászat, leszakadt végtagok, ellőtt lábak, meg tüdőből felbuggyanó, szájon át távozó vérfolyam. Csak oltári nagy feszültség – amely szinte mindvégig kitart…
Közben pedig dübörög Hans Zimmer éteri muzsikája. Valami hasonló módon, mint a Sötét lovag klasszikus nyitó jelenetében, Joker bankrablása során. Csak ez itt most bő 90 percen keresztül zajlik…
Utánozhatatlan, székbe szegező mestermunka.   

90%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése