2017. december 18., hétfő

1922


1922 az év, amikor a redneck farmerben, Wilfred Jamesben megmozdul a kisördög - az „áskálódó” -, és miután nem tud konszenzusra jutni feleségével a családi földterületet illetően, úgy határoz, hogy elmetszi az asszony torkát: megszabadul a problémától. Nem is sejtve, hogy ezzel mekkora gyilkos – öngyilkos (?) - terhet vesz a nyakába. 


A film alapjául szolgáló Stephen King kisregény egyfajta modern Bűn és bűnhődés-történet, amelyben a horror zsáner szakavatott tudoraként számon tartott King ismét komoly/komor lelki folyamatokat boncolgat. Újfent bizonyítva, hogy nem csak a zsigeri félelemkeltés királya: jó ismerője a humánumnak. És mindemellett óriási mesélő!  


Az adaptáció jó kezekbe került. Az ausztrál Zak Hilditch képes King esszenciáját hathatósan tolmácsolni.
Nyomasztó, sötét film az 1922. Nem hibátlan – kicsit tévéfilmes és darabos -, a Thomas Jane összeszorított fogai közül kipréselt egysorosokat és a jellegzetes déli akcentust azonban nehéz lesz feledni. Ahogy az alkotás atmoszférája is igen emlékezetes!


King Raszkolnyikovja, Wilfred James valóban megjárja a hadak útját: az „áskálódó” nem győzedelmeskedhet, a gyönyörű, virágzó farm és földterület az enyészeté lesz, a gonosz felzabál mindent, James lelkét bekebelezi a meggyilkolt feleség szelleme - a bűntudat.


Stephen King mindig ugyanarról ír, mégis minden egyes történetében más és más perspektívából környékezi meg a „sötét oldalt”. 


Az 1922 a több, mint korrekt King-adaptációk sorát gyarapítja. Mi pedig örülünk, hisz a mestert kezdi végre a helyén kezelni Hollywood. És oké, mondhatjuk, hogy lektűr, meg ponyva, meg nem szépirodalom, de S.K. zsenije és a pop kultúrára gyakorolt hatása akkor is megkérdőjelezhetetlen.

75%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése