2015. szeptember 4., péntek

Honeymoon


A nászút életünk egyik legkellemesebb momentuma. Együtt a szeretett nővel (vagy férfival), önfeledtség, élet- és családtervezés, szerelem, szex, gyengédség…
A mindösszesen 35 esztendős Leigh Janiak filmrendezőnő első egész estés szerzői mozija azonban kiváló érzékkel integrálja a drámai szitut - a tragédiát - ebbe az eredendően felhőtlen, idilli élethelyzetbe.
Mi lehet ugyanis kétségbeejtőbb és rémisztőbb annál kedves férfitársaim, mint amikor a nászutunkon szembesülünk azzal, hogy a szeretett nő megváltozik, elidegenedik tőlünk, nem vágyik az érintésünkre, hovatovább: nem akar már minket. …s az, amit korábban egészen természetes módon, szinte magától értetődően „birtokoltunk”, hirtelen nincs többé…


Janiak testrablós horrorja – és akkor itt spoilereztem is egy icipicit, bocsi… - rendesen próbára teszi az idegrendszerünket, holott nem csurog benne literszámra a vér. A direktorasszony rendkívül okosan és bölcsen – koncepciózusan - a suspense-re és a drámára épít.
S ha már ’dráma’, szükség van remek színészekre is! Rose Leslie (Trónok harca; Downton Abbey; Most jó) és Harry Treadaway (A magányos lovas; Fish tank; Szikraváros) pedig igazán kitesznek magukért. Főként a hölgyemény alakít nagyot - az „átváltozás” igen szemléletes…


A Honeymoon egyszerre működik klasszikus értelembe vett sci-fi horrorként, s párkapcsolati kamaradrámaként, és hát a tényleges „testrablásnál” ugyan mi ábrázolhatná érzékletesebben és látványosabban a szerelmi viszony – s vele együtt az ember/ az emberi személyiség - átalakulását? „Megváltoztál drágám, már nem úgy érsz hozzám… Undorodsz tőlem? Esetleg van valakid? Az a <másik> talán jobb?” Ügyes, felettébb ügyes...
A rendezőnő vélhetően saját tapasztalatait „menthette át” a sztoriba, mert egy-egy szcéna valóban rendkívül intim és érzékletes – ezek a jelenetek nem is igazán jellemzőek a horror zsánerre. Ezért is lehet, hogy drámaként működik igazán jól a film, s a horror vonal kissé „pőrének” hat így, ebben a formában… 


Személy szerint a befejezéssel nem voltam teljes mértékben elégedett, sajnos egy csomó kérdés megválaszolatlanul maradt… De Janiak még így is egy ötletes, saját egyéni hanggal rendelkező alkotást tett le az asztalra, amely bár nem egy korszakalkotó remekmű, de a zsáneren belül egészen formabontó kis filmecskének tekinthető.
A horror akkor igazán frankó, ha túlmutat önmagán, tud „aktuális” lenni, s reflektál a bennünket körülvevő világra. Jelentem: Leigh Janiak Honeymoon-ja minderre képes, méghozzá egészen egyedi módon.
Intelligens horror „in da house”!!!

75%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése