2015. szeptember 9., szerda

Mélyütés - Southpaw


…ha már Jake Gyllenhaal és öklözés, akkor valami sokkal zsigeribb, mélyenszántóbb mozira számítottunk. Ettől függetlenül a Southpaw egy profin kivitelezett sportdráma, dinamikus, pattogó vágásokkal, vad összecsapásokkal és ökölcsapásokkal; mégis szomorúan nyugtáztuk a vége főcím után: Antoine Fuqua a 2001-es kiváló Kiképzés óta továbbra sem képes igazán meggyőző mozgóképet virítani. Pedig oly sokszor nekifutott már az elmúlt bő 10 évben...
Sajnos – mint ahogy az utóbbi jó néhány Fuqua-mozi - a Mélyütés sem tud valódi élménnyel szolgálni, pedig szinte majd’ minden adott volt ahhoz, hogy a direktor végre kiköszörülje a csorbát. 


Gyllenhaal egyértelmű aduász, és hát tényleg ő az, akibe végképp nem lehet belekötni az alkotás kapcsán. A casting egyébként is remek, nem a szereplőkön ment el a sok menetes meccs (picit hosszú a film, na!). 50 cent szerepeltetése mondjuk teljességgel irreleváns, nyilván a stáblistán jól mutat a neve, de a jelenléte nem sokat tesz hozzá sem a sztorihoz, sem pedig a végeredményhez; motyog, sokat bazdmegol, és természetesen kurva jó öltönyökben grasszál, ennyi.  Rachel McAdams szimplán jó - arra a kis időre, amíg látjuk, legalábbis belead apait, anyait… Forest Whitaker pedig Forest Whitaker. Hozza a bölcs, sokat tapasztalt fekát - rendkívül megbízható módon. 


A Southpaw didaktikussága, a tanmese, amit le akar erőltetni Fuqua a torkunkon, na az az, ami kiváltképp irritáló. Mintha a direktor és Kurt Sutter writer „a hogyan írjunk és rendezzünk sportfilmet kézikönyv” alapján instruálta volna a stábot és a projektet.
Egy csomó elcsépelt, közhelyszerű „fordulattal” büntet a szkript, nincs új a nap alatt, Gyllenhaal és a kislány filmvégi összeborulós nagyjelenete pl. émelyítően szirupos. Pátoszból nem szenvedünk hiányt…
Nem beszélve arról, hogy a „tékozló fiú hazatér” megtérés-történetéhez is volt már szerencsénk több ízben. 


Pedig a film felütése ígéretes. Az a pillanat, amikor ténylegesen beüt a krach és megtörténik „a tragédia”, kifejezetten erős. Bár ott is Gyllenhaal „lélekjelenléte” az, ami nem hagyja, hogy átnyergeljen durván érzelgősbe a sztori.
…de összegészében is elmondható, hogy az egykori Donnie Darko az, aki valamelyest kiemeli a szimpla tucat sportdrámák tengeréből a Southpaw-t. Óriásit alakít a fickó - még így is, hogy nem volt épkézláb, invenciózus forgatókönyv, ami segítette volna, hogy De Niro-i magasságokban szárnyalhasson (Dühöngő bika).


Nem egy bűn rossz mozi a Mélyütés, de Gyllenhaal figuráján kívül nem sok emlékezetes „elemmel” büszkélkedhet, s az is sokat mond el róla, hogy Fuqua kezdetben Eminemet – igen, jól hallottad, Eminemet!!! – szerette volna a főszerepben látni…
Vagyis: egyedül Gyllenhaal vette hót komolyan az öklözést, magára is pakolt vagy 20-25 kilónyi izmot, és hát tényleg kurvára odatette magát. 
Nem rajta múlott…

60%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése