2015. augusztus 19., szerda

A Heineken-emberrablás - Kidnapping Mr. Heineken


A Heineken sörgyár alapítójának unokáját, Alfred „Freddy” Heinekent a sofőrjével együtt rabolta el 1983-ban egy fiatalokból álló bűnbanda Amszterdamban.
Hosszas huzavona után a nagy múltú família 35 millió holland guldent (vagyis nagyjából ötmilliárd forintot!!!) fizetett váltságdíj gyanánt a két fogvatartottért. Az öt elkövető természetesen menekülőre fogta a zsákmánnyal… Végül azonban mindnyájukat lefülelte a rendőrség.
Ez volt a skandináv és vele együtt a holland kriminalisztika legnagyobb horderejű emberrablása. Ekkora összegű váltságdíjat azóta sem fizettek ki senki ember fiának – és senki emberfiáért – még világviszonylatban sem…


A Kidnapping Mr. Heineken egy 2011-es, nagy sikerű holland mozifilm amerikai segédlettel elkészült remake-je. Az eredetiben Freddy Heinekent Rutger Hauer alakította, a mostani rendező, Daniel Alfredson - aki a Millenium-trilógiával vált világszerte ismertté – azonban Anthony Hopkinsra cserélte Hauer-t, s így olyan húzónevek is vállalták a „részvételt”, mint Sam Worthington, vagy Jim Sturgess.
...Hopkins viszont nem tesz túl sokat hozzá a mozihoz – a szerepe nem is nagyon engedi neki -, jószerivel csak ágál, és – bár nem túl meggyőzően, de - nagyon szeretne kiszabadulni. A színészi munka legjava így az emberrablókat alakító aktorokra jutott. …és Worthington és Sturgess igyekeznek is (legfőképp ez utóbbit illeti a dicséret!).
A film azonban mégsem tud elég elragadó lenni. Fene tudja, talán a forgatókönyv nem elég érdekes, vagy a rendezés nem elég feszes…


Apropó rendezői munka! Alfredson, ahogy azt már az egyébként remek Millenium-filmek esetében is megtapasztalhattuk, előszeretettel alkalmaz tévéfilmes beállításokat. Ez akkor működött is, A Heineken-emberrablásnak azonban ez a fajta "outfit" kevésbé áll jól. Gyorsabb vágásokkal, kicsit merészebb operatőri munkával sokkal élvezetesebb lehetett volna a végeredmény. 


A film legvégén – mint minden megtörtént eseten alapuló mozi esetében – természetesen menetrend szerint érkezik a szereplők életét 2 mondatban összefoglaló „summázat”: ez és ez ennyit ült, az és az így halt meg, emez meg így menekült meg. …és az az igazság, hogy végül is ekkor tudatosul bennünk, hogy ez egy komoly sztori, amely mögött emberi sorsok lapulnak. Egészen odáig Alfredson ugyanis csak mismásol, sunnyog és mellébeszél – többnyire… 


Nincs igazi emocionális vetülete a műnek, így a nézőből sem tud mély együttérzést, illetve komoly érzelmeket kiváltani a történet.
Pedig egy jó kis sztoriról van szó - kár, hogy csak a legvégén sikerült rádöbbennünk…

55%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése