2019. január 20., vasárnap

Csillag születik - A Star Is Born


Az első gondolat, ami viszonylag hamar megérett bennem a film megtekintése közben, hogy bizony nincs kétség, Bradley Cooper remek, sőt mi több, zseniális színész. S egészen odáig, hogy hangszert ragad és énekelni nem kezd, még azt is el tudja hitetni velem, hogy ő a világ legmenőbb rocksztárja. De azért ugye mégsem zenész. S hogy Lady Gaga kitűnő énekes – született tálentum, Isten áldotta tehetség -, aki bármit képes elénekelni, stílustól függetlenül. És – bár szó se róla, tisztesen helyt áll a szerepben – azért ugye mégsem színész.


És milyen érdekes, hogy a kritikák zöme pont Bradley Cooper és Lady Gaga duóját magasztalja, mégsem érzek igazi összhangot kettejük között. Ami talán az imént vázolt helyzet miatt (is) lehet. S amellett, hogy Gaga-nak is vannak érdemei és nagy pillanatai az A Star Is Born-ban, végül - hisz mozifilmről van szó - mégis Bradley Cooper játékára és karakterére fogunk inkább emlékezni.


A sztori remekül indul, noha a jól ismert nyomvonalon halad. Cooper már a kezdetektől fogva szenzációs! Ráöntötték a szerepet. Illetve: „magára öntötte”, hisz a főszerep mellett a rendezői kredit is nála landolt.
Szóval zúznak a gitárok, remek riffek dörögnek. Rögvest egy élet – és izzadságszagú csápolós stadion koncert kellős közepébe csöppenünk, ahol autentikus blues-rock arcok tolják a karcos talpalávalót.


A rossz életű rock sztár, Jack, a koncert után hazafelé egy travi bárban zárja az estét – a pia nagy úr...
És hirtelen jön a nemvárt érzelmi sokk… A bárban bonyolódó zenés műsor egyik fellépője, a Lady Gaga által megformált Ally teljes mértékben leveszi a lábáról a már bőven a pályája delején járó férfit. Beleszeret Ally hangjába, a dalaiba, s nem utolsó sorban: a lány lényébe.
És felkarolja a szuper tehetséges Ally-t!


Vagyis egy tipikus „csillag születik” karrier-történet bontakozik ki a szemünk láttára – a cím tehát nem hazudik, nagyon is találó! -, ugyanakkor pont emiatt, illetve az ígéretes, és erőteljes felvezetés után kezdi el elveszíteni az erejét a sztori.
Ally a blues-rockból átnyergel a műanyag popra, ami Jackben – alkoholizmus ide, józan ítélőképesség oda – erős kételyeket ébreszt. Halkan megjegyezném: a szakállas, csapzott Bradley-hez hasonlóan mi is erőteljesen ráncoltuk a szemöldökünket...


A lány végül a vehemens menedzsernek köszönhetően pillanatok alatt ünnepelt sztárrá, mi több, Grammy-jelölt, majd Grammy-nyertes énekessé avanzsál. Túlságosan is gyorsan. Persze badarság lenne számon kérni épp egy ilyen sztorin a realitás hiányát, de a jóval földhözragadottab, emberközelibb, líraibb, légiesebb felütés után zavaróan irreálisnak tűnnek a sztori második felében bekövetkező fordulatok, és túlkapások.


A Grammy-díjátadós „magánszám” pl. egyenesen kínos, és nem csak a bebaszott Bradley Cooper miatt. Hanem mert tök valószerűtlen az egész. Oké, Tim Commerford is meghekkelte a 2000-es MTV VMA Gálát – respekt neki -, de azért az az incidens mégsem ez az incidens volt, és nem is volt ennyire bénán színpadias.
Szóval e pillanattól kezdve érzésünk szerint elindul a szentimentalizmus és pátosz lejtőjén a sztori, ahonnan aztán nem is igen tud visszakecmeregni...


A Shallow tényleg kurva jó dal, de miután a szerény, hiper tehetséges, szimpatikus, belevaló Ally-ből festett hajú műanyag diszkókirálynő - Lady Gaga - válik, a sztori ellaposodik, amelyen aztán a drámai, tragikus, könnyfakasztó – hatásvadász (?) - vég és Bradley Cooper elképesztően erős játéka sem képes segíteni.


Cooper rendezői bemutatkozása profin felépített mozi, profi kivitelben. Ehhez kétség nem fér. De élmény tekintetében meglehetősen ambivalens a produkció.
Vannak erős jelenetek, vannak remek dalok, van kimagaslóan jó színészi játék, mégsem ad annyit az A Star Is Born, mint amit – érezhetően - szándékában állt adni. A gesztusai sokkal látványosabbak, sokkal erőteljesebbek, mint maga az üzenete.

70%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése