2019. január 11., péntek

The Ballad of Buster Scruggs


Coenék Netflix szponzorálta western short storyjai épp azt adják, amit összességében egy Coen-filmtől várnánk. Jóllehet, a tesók most sokkal elmélkedőbb kedvükben vannak, mint bármikor korábban.


Eredetileg antológiasorozatot szerettek volna a férfiak, majd a 6 hosszabb-rövidebb történetet végül – nem tudni pontosan mi okból - mégis inkább szkeccsfilmes formában tálalták a rajongóknak.
Természetesen van összetartó erő a különféle hangulattal bíró, hol játékos, hol groteszk, költői - lírai vadnyugati történetek között.


A Coen-tesók a halállal cimborálnak, az elmúlásról mesélnek! Hol belenyugvón, hol rebellis elszántsággal, de legfőképp a sokat tapasztalt agg bölcsességével.
A filozofikus hangvételhez kiváló miliő a vadnyugat! Ahol a halál a mindennapi élet velejárója. Természetes módon kezelt jelenség. Nem megrendítő, nem drámai.


A 6 történetet összevetve mindenképp az a tapasztalat, hogy a rövidebb, frappánsabb sztorik működnek leginkább!
A címadó szkeccs egyenesen vicces, Coenesen abszurd. A James Franco-s felvonás rafkós sztori, mely az ambiciózus kisember hiábavaló kínlódásának toposza. A harmadik, s egyben leglíraibb történet, Coenéktől szokatlan drámai húrokat penget. Itt a művészember hálátlan sorsa kerül terítékre, no és az a nem túl vidám tény, hogy egy idő után – ilyen-olyan okokból - mindnyájan koloncokká válunk a körülöttünk élők számára, és… jobb híján, megyünk a levesbe. Ez a sztori beszél a legszomorúbban az elmúlásról, az élet hiábavalóságáról.   


A negyedik, az All Gold Canyon című feszkós szösszenet: aranyásók harca a zsákmányért, picit másként, mint azt várnánk, vagy megszokhattuk. A sort végül két hosszabb szkeccs zárja, melyek közül az első, a Zoe Kazan-os sztori szerintünk az összeszedetlenebb, igaz, Coenék itt is képesek komoly mondanivalót csempészni, a látszólag hétköznapi képsorok mögé.
Az utolsó, a postakocsiban játszódó sötét hangvételű kamaradarab, a The Mortal Remains, a legmetaforikusabb, legelmélkedőbb a történetek közül.


S hogy mi az indíttatás, a művészi szándék ezzel a különös, első blikkre talán ziláltnak tűnő, de nagyon is összeszedett, érett kisfilm-gyűjteménnyel?
Coenék mintha összegeznének. Hisz minden, ami Coenes, ami rájuk olyannyira jellemző, jelen van valami módon ezekben a történetekben. Ezt gondolják az életről, ezt gondolják a létezésről. Íme eddigi életművük esszenciája.


Érett művészek, érett produkciójáról van szó. A Fargo szertelen zsenialitása már nincs meg, helyette azonban van irigylésre méltó szabad művészi attitűd és átgondolt direktori koncepció.


Nem Coenék legjobbja, de még így is az elmúlt év egyik legfigyelemreméltóbb mozija, ami nem mellesleg igazi sztárparádéval kecsegtet!

80%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése