2014. július 23., szerda

Tesis - Halálos tézis


Alejandro Amenábar neve mára már egyet jelent a minőségi, európai ijesztgetéssel – … és filmmel. Olyan remekművek fűződnek a 42 éves madridi direktor nevéhez, mint a Nyisd ki a szemed, a Vanília égbolt, a Más világ, vagy a számos díjjal elhalmozott A belső tenger.
Amenábar első komolyabb költségvetésű, 1996-os munkáját, a Halálos tézist viszonylag kevesen ismerik, pedig egy igazán remekbeszabott, feszült, jó sztorival felvértezett thriller.
A történet a snuff-movie-k (vagyis a filmszalagra vett borzalmak - gyilkosságok) világába kalauzol, és egy meglehetősen izgalmas utazásra invitálja a nézőt. 


Ebben a témában aztán Joel Schumacher rendezett 3 évvel később egy egészen okés krimit (8mm) Nicolas Cage-el a főszerepben, azonban Amenábar műve túlmutat Schumacher kiszámíthatóbb, direktebb, szájbarágósabb értelmezésén.
Az egyetemi közegben játszódó – bizonyos tekintetben Crichton ’78-as Kómájával rokon – alkotás szkriptjét a rendező még a madridi tanulmányai során összegyűjtött élményei alapján írta. Át is jön annak rendje és módja szerint az „univerzitász-fíling”, az Angelát alakító Ana Torrent pedig kiválóan hozza az elveszett, rémült egyetemista lány - karaktert (vizsga-drukk, szakdolgozat-para, ahogy a nagy könyvben meg van írva…).
Eduardo Noriega (Ördöggerinc; Nyolc tanú, A szépség és a szörnyeteg) ekkor még zöldfülű volt, de már itt egyértelműsíthető és tetten érhető, hogy milyen óriási nagy tehetség. A Halálos tézis nem csak a frankón megírt forgatókönyvnek köszönheti a sikert: Noriega arcéle és ördögi tekintete miatt is felejthetetlen mozi! 


A teljességgel kiszámíthatatlan és fordulatokban bővelkedő thriller az egyik legfélelmetesebb „eresztés” a 90-es évekből, aki tehát egy icipicit rettegni akar, és lájkolja azt a filmes – érát, amikor még nem volt CGI és valóban „a sztori” vitte el a balhét, mindenképp tegyen egy próbát a Halálos tézissel, mely korának egyik legidegtépőbb mozija.
Klasszik!

85%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése